PDA

Se full versjon : Spørsmål om behandling av nybakte hamsterforeldre

Mollymor
03-01-2010, 20:55
Jeg har en russisk vinterhvit jente som skal føde nå i løpet av noen få dager. Gutten og jenta bor sammen. Jeg har noen spørsmål som jeg håper noen kan svare meg på :)

Når ungene er kommet, hvor lenge må jeg vente før jeg sjekker redet?
Setter jeg fremmed lukt bare ved å løfte på huset?
Kan jeg ta jenta ut av buret i korte perioder selv om hun har unger? Hun elsker å løpe fritt.
Kan jeg kose med hannen selv om moren ligger i redet og ammer? Setter jeg da lukt på hannen som stresser moren så mye at hun kan drepe ungene?

Hadde vært fint viss noen med peiling/erfaring kunne si litt om dette :)

elinebj93
03-01-2010, 22:21
Hei .
Jeg ville ikke anbefalt å ha hus når jenta skal ha unger. La hun da heller lage et egent rede i buret.
Hvis du veit hvilken dag det er ca, så se om hun forblir mye i reiret sitt. (Et tegn på at det ligger unger der)
Ikke ta ned i buret/reiret med hendene. Ta heller en gjenstand og prøv og lokke jenta ut av redet.
Jeg ville ikke anbefalt å ta ut jenta i den første perioden. Det kan føre til at hun blir stresset og dreper ungene.
Du skal helst ikke ha gutten sammen med jenta i den tiden hun har unger. Det kan stresse moren, og hun vil antageligvis spise de opp. Blir også hunnen lei hannen, kan hunnen fort drepe hannen.
Hannen vil også antageligvis spise opp ungene. (Sjeldent de lar være)
:azn:

Shorty
04-01-2010, 00:43
Les her http://www.hamsterforening.no/info_dyr/hamster/avl_syrisk1.shtml
http://www.hamsterforening.no/info_dyr/hamster/avl_syrisk2.shtml#forste

Der finner du nok mye nyttig :)

elinebj93
04-01-2010, 00:55
På de to linkene var det kun ett spørsmål som ble svart på.
Så likesågodt og bare svare på det hun lurer på.

Shorty
04-01-2010, 11:18
Ojda. Copy-pastet feil link.

Mente å skrive en foregående, men den ser hun selv, når hun er der :)

Mollymor
04-01-2010, 11:23
Jepp, fant fram via linken :) Myye nyttig å lese der ser jeg! Skal lage litt kakao i kulden og rigge meg godt til rette her :)