Se full versjon : Snekkra bur...
Hei er det noen som har noen forslag til hvordan man kan lage et sikkra snekra bur til hamstrene???
For hadde tenkt å ha det i flere etasjer og et ganske stort bur til hver hamster jeg har, for at de skal få større plass til å utfordre seg på og slikt...
Og hvilken neting kunne jeg ha brukt som de ikke kommer seg ut av?
Jeg har lyst til å lage slike bur siden jeg syns at alle bur som man får kjøpt er ganske små :|
rottegal
06-04-2007, 19:26
Egentlig så vil jeg anbefale å ikke lage av tre i såfall ;)
ZakuraRabbit
06-04-2007, 19:34
Det går jo ann å bruke rotte eller degusbur dersom de vanlige burene blir for små, eller et fuglebur med tette sprinkler (til finker eller undulater)
Men det blir kanskje litt dyrt da :P
Marianne S
06-04-2007, 21:51
Netting til bur:
Jeg har bygget lokk til våre ørkenrotte-akvarier (og mange andre sine også), og jeg sverger til en type netting som kalles sikteduk eller siktenetting.
http://www.fansider.com/privat/Bilder_M/Lokk%20-%20over.jpg
Jeg kjøper nettingen på Byggmakker, de har den på rull som man kjøper metervis. Denne nettingen er veldig vanskelig å ødelegge fordi den er så solid, så har mine store tvil om at en hamster klarer å komme seg ut hvis nettingen er tilstrekkelig festet.
Om denne nettingen egner seg til å klatre i for en hamster, har jeg ikke erfaring med.
Treverk:
Kun ubehandlet tre kan brukes.
Malt, impregnert osv tre er helt uaktuelt, i tilfelle hamsteren gnager på det.
Skruer:
Pass på å bruke butte skruer med mutter på, slik at dyret ikke kan stikke seg på endene av skruene. Vi bruker skruer som heter maskinskruer på alle våre bur som vi har bygget inn selvlagde hyller i. Maskinskruer + tilhørende skiver og muttere kan du kjøpe billig på Clas Ohlson. (Byggmakker, Jernia og lignende spesialforretninger er mye dyrere).
Lakk og lim:
Skal du bruke lim, må du bruke det som heter Skolelim. Skolelim er så ufarlig at barn skal kunne spise limet uten på bli syke.
Trelim, superlim osv skal ikke brukes.
En eventuell lakk må være vannbasert og giftfri.
Størrelsen på buret:
Husk at en hamster vil kunne skade seg stygt hvis den faller fra mer enn ca en halvmeters høyde. Har du planer om et høyt bur, vil du måtte bygge overlappende hyller, slik at ikke hamsteren kan falle hele veien fra tak til gulv i buret.
Annet:
Du bør tenke godt gjennom hvor lett buret du planlegger blir å holde reint.
Du bør også sørge for at buret kan flyttes fra rom til rom uten å måtte demonteres. Blir buret for bredt for døra, kan det by på et problem.
Et stort bur kan det være lurt å montere hjul under eller lage en annen løsning som gjør buret mulig å flytte lett uten å løfte det. Jeg har laget en stor treplate med hjul på under vår "hamsterblokk" for at det skal være lett å vaske gulvet under burene uten å måtte flytte hvert enkelt bur.
Hamsterblokka kan du se bilde av her:
http://www.ramseszoo.com/privat/De%20nye%20hamsterbura/Burhylle.jpg
For burbygger-ideer, bruk google og søk på DIY Cage (=gjør-det-selv bur).
Takk for svar... hadde tent å lage slike etasjer slik at de ikke kan dette fra etasje til etasje :wink:
rottegal
06-04-2007, 22:24
Imponerende! :)
Marianne S
06-04-2007, 23:35
Hvis noen lurer på det, så er burene i "hamsterblokka" vår 6 stk Gabber Scoiattoli Special bur som vi har innredet med div trehyller, gangbroer, stiger, hengebroer osv som vi har snekret sammen selv.
Plata som burene står på er ei 9 mm tjukk finerplate med langsgående forsterkninger satt på under + 6 hjul kjøpt på Clas Ohlson.
Anne-Hedvig
07-04-2007, 03:07
Veldig interessant svar, Marianne! Har planer om å få bygd et større bur til Tamtara. På den tyske siden <www.diebrain.de/hi-gehege.html> er det flere eksempler på selvbygde bur. De fleste er av tre. Kan du ta en titt på siden og verifisere om det brukes samme type netting på rull som du nevner i forb. m. Byggmakker? Har du noen erfaring av gnaging på denne nettingen?
Hører gjerne fra deg på denne siden eller på e-post - har tenkt å komme i gang med prosjektet om ikke altfor lenge.