PDA

Se full versjon : Hjelp! Hva skal jeg gjøre nå?

buurdi
01-01-2010, 18:34
Hadde to ørkenrotter, jente og gutt.
Jenta døde nå på nyttårsaften :cry:

Hun var ganske ung, og jeg vet ikke om hun var syk eller om hun skadet seg. Hun var veldig nysgjerrig og hoppet ofte opp og tok tak i toppen av buret. Hun virket ikke syk eller noe, men hun var stille helt i slutten av livet sitt, men trodde hun bare var trøtt.

Hva gjør jeg nå med gutten?

Burde jeg sjekke om han er syk?

elinebj93
01-01-2010, 21:25
Litt vanskelig å si, siden man ikke vet hva jenta døde av.
Men først ville jeg byttet sponet i buret, og vasket alt grunndig.

Jeg hadde vell ville ringt dyrlegen og spurt, og hvis de vil skjekke det, så burde du det.

Lene
02-01-2010, 15:06
Huff, veldig trist at du mistet et dyr. Vi vet alle hvor vondt det er...

Det er ikke alltid så lett å vite hvorfor noen bare plutselig dør. For å finne ut av det, er obduksjon eneste måte. Og jeg ville anbefalt det om gutten også viste sykdomstegn, men om han ikke virker syk, så vil en obduksjon gi deg sjelefred, men ikke så mye annet.

Dersom dette hadde vært noe smittsomt, så ville nok gutten ha vist tegn på sykdom allerede. Jeg tror derfor det har liten hensikt å ta han til en dyrlege, spesielt med tanke på at de fleste dyrleger har null peiling på ørkenrotter i utgangspunktet.

Det du bør være mer bekymret for er depresjon. Ørkenrotter er ekstremt sosiale, og de knytter sterke bånd til hverandre. Hvis de plutselig blir alene, kan de blir skikkelig deprimerte. Noen går faktisk helt til grunne. De kan slutte å spise og drikke, eller de kan gå så langt som til å skade seg selv. Jeg mener ikke å skremme deg, men jeg har sett ørkenrotter som har forsøkt å gnage av sin egen hale, eller kræsjet i akvarieglasset om og om igjen. Det er veldig vanlig at de blir likegyldige i noen dager, at de ikke interesserer seg for noe, glemmer å spise osv. I mange tilfeller går dette over i løpet av en uke eller så, men varer det lenger, bør han nok få slippe. Noen klarer seg forøvrig helt fint, så man må bare følge godt med, og se an.

En mulighet er selvfølgelig å forsøke å gi han en ny romkompis, men det kan være veldig vanskelig, og mange nekter å akseptere en ny etter at de har mistet den de var glad i. Og da sitter man med to aleneørkiser.