PDA

Se full versjon : Hvor ofte lykkes sammensetting?

Elibobben
17-12-2009, 18:27
Jeg har veldig lyst på ørkenrotter, men er litt nøye på at det må være mulig å sette to stk sammen. Hvor ofte lykkes dette, eller ikke lykkes? Jeg tenker på en av hvert kjønn, er det best å skaffe hun eller han først?

Jeg har også et lite bur-spørsmål. Literene i akvariet er greit nok, men hv hvor lang og bred bør egentlig burflaten være? Vurderer å sette annonse i avisa her etter billig akvarie.

Jeg har også lyst å teste mold/jord i akvariet, for å gjøre det så naturlig som mulig for dyerene og gi de sjansen til å grave skikkelig. Pleier det å være mye kryp i molden man får kjøpt på eks plantasjen ol? Om det skulle være noen kryp i, er de farlig for rottene? (om det er mye kryp så er det jo en viss sjans for at jeg revurderer mold-tanken, hehe)

Er fortsatt i tankeboksen, så ingenting er bestemt enda, men må jo finne ut av saker først uansett :)

Lene
30-12-2009, 02:08
Det beste er å kjøpe to fra samme kull, så unngår man hele problemet med introduksjon. Men om det ikke er mulig, så er sjansen for suksess større jo yngre de er (selvfølgelig over 6 uker gamle ;)). Sjansen avtar med alder, om de har bodd alene før, samt at kjønn kan spille en rolle. Hanner er ofte enklere enn hunner. Er dyrene helt unge, de kommer rett fra søsknene, og de kommer til deg samtidig slik at ingen har fått satt sine spor i buret, så går det ofte bra å bare introdusere de på nøytralt sted, f.eks. en seng eller en liten gulvflate uten muligheter for å stikke seg bort, før de settes sammen i buret under oppsikt de første timene.

Ja, gulvflate. På de vi bruker er 96l 70*36, mens 120l er 75*40. Vi bruker akvariene som heter Basic fra Imazo, som kommer helt uten noe som helst, heller ikke lokk. Gå inn på www.imazo.se (http://www.imazo.se) --> akvaristikk ---> Basic, så ser du dem.

Ja, det er mye rart i jord du får kjøpt på gartneri og slike steder, både kryp, bakterier og sopp, som alt kan være farlig for ørkiser. Slik jord må desinfisered før det brukes, og det er en helsikes jobb. Det må stekes, 150 grader i en time ved et lag på et par cm, lengre om laget er tykkere. Det går utrolig mye tid, og pga fukt, så mugner det lett i et lukket miljø som et akvarium.

Elibobben
03-01-2010, 19:10
Ja da dropper jeg jord-tanken vertfall :rolleyes2: :D
Hva koster de 96l akvariumene? Har spurt litt rundt på dyrebutikkene her hvor lavt i pris de kan få et akvarium på rundt 100l.
Jeg har tenkt en del på hunn og hann. Har skjønt ut fra alt som står om ørkenrotter på siden at dette fint går ann. Problemet er jo at det kun er en oppdretter rundt her og i dyrebutikkene ser dyrene ganske så voksne ut. Er det like vanskelig å sette sammen en av hvert kjønn?

Lene
03-01-2010, 20:10
Hmm, nå er jeg sannelig ikke sikker på hvor mye et slikt akvarium koster nå. Er lenge siden vi har kjøpt et, og da var det på innpris. Mener å huske det kosta 6-700 ut den gangen, for et Basic-akvarium, men det har sikkert goått opp siden det. Dessuten så er det litt ulikt prisnivå ettersom hvor man befinner seg i landet. Imazo, som jo har disse Basic-akvariene, kjører jo fra Sverige, og frakten blir nok dyrere helt bort til Ålesund. Du må neste høre med dyrebutikken din, eller se om du finner noen som selger et brukt.

Ja, det går fint med hann og hunn, men du må ta med i beregningen at det blir mange unger av det. Et par som bor sammen vil få unger hver 5-6 uke i 1 1/2 år. Og de kan få 10 i slengen, om de er et produktivt par. Det mest produktive paret vi har hatt, fødde opp nesten 100 unger i løpet av sin karriere, og det er ikke lett å finne gode hjem til alle sammen.

Det mest fornuftige er å satse på to sammensetninger fra starten av. Man starter da med et par, som får noen kull, minst to, og når man synes det holder, så skiller man ut hannen før neste fødsel. Man lar en av sønnene fra forrige kull følge med som ny kompis til far (hvilket er grunnen til at man skal få minst 2 kull, ikke bare 1), mens en datter blir igjen som ny venninne til mor. Hun hjelper også mor med det siste kullet.

Det er ofte enklere å sette sammen en av hvert kjønn enn to jenter, spesielt om de er blitt voksne. Gutter er som regel greie om de ikke har bodd alene. Det blir lettest om hannen er eldre enn hunnen, så prioriter lavest mulig alder på henne. Dette er fordi det er jentene som er mest dominerende.

Håper dette hjalp litt ;)

Elibobben
18-01-2010, 10:12
Forstod det som at ene dyrebutikken her kunne få tak i til ned i 400kr så da sjekker jeg nok dyrebutikkene her og evt setter en annonse i avisen her. Noen må da ha et sprukket akvarie de ikke kan bruke til fisk lengre eller noe slikt som de gir vekk eller vil selge billig. Det skal jo ikke være vann i så en sprekk er jo ikke noe farlig :)
Jeg har tenkt mye på hvor mange unger det kan komme ja, så det må litt mer tenking til før jeg bestemmer meg. Ellers så var det jo egentlig enkelt og greit å putte far og sønn i et eget bur når det begynner å bli nok. Håpet hadde jo vært at de kunne gå sammen til det ikke ble unger mer og leve lykkelig som mann og kone, men tiden vil jo da evt vise om det går eller ikke :)

Når det er voksen hann og ung hunn vil jeg da fortsatt måtte dele buret og gå frem på den måten, eller vil hannen godta hunnen med en gang, og hunnen være for ung til å si noe på det, slik at de ganske kjapt kan settes sammen?

Tusen takk, svarene dine har vært til stor hjelp! :)

Elibobben
19-01-2010, 09:16
Etter grundig tenking i går har jeg bestemt meg for å satse på to av samme kjønn siden jeg tror det er nok å holde orden på marsvinunger om jeg ikke skal få masse ørkenrotte unger i tillegg. Det er vel ikke store sjanser for at et vennepar kan splittes etter noen år vel?
Er det noen forskjell på å ha hunner og hanner sammen?

Lene
20-01-2010, 13:28
Må innrømme at jeg ikke helt skjønte det første spørsmålet, det med å splitte vennepar.

Det er generelle forskjeller på hunner og hanner når det gjelder temperament, men det er også individuelle forskjeller. Jentene er mer territorielle, og har en høyere risiko for å bli uvenner, men om man begrenser seg til å ha kun 2 sammen, så går det som regel bra. Jeg pleier likevel å anbefale hanner til førstegangseiere, også fordi hanner er litt slappere, og dermed enklere å få et forhold til (men også her er det selvfølgelig individuelle forskjeller ;)).

Elibobben
20-01-2010, 19:39
Tenkte på om de kunne begynne å krangle :) Om de plutselig kan begynne å sloss etter noen år liksom :)

Hmm. Takk for svar! Skal bli spennende å se hva det blir på meg =D