Se full versjon : Hjelp med fargen
Endelig har eg fåt tat bilde av lille nøste mitt:Dog lurer på hvilken farge han har?
Men kjønn klarer eg ikke å finne ut av han vrir seg bare ut når eg prøver å holde han for å se.. Nå er han veldig ung så eg lurer på om fargen kan forandre seg når han blir større og i såfall hvordan?
http://i91.photobucket.com/albums/k294/Gunn75/042.jpg
http://i91.photobucket.com/albums/k294/Gunn75/050.jpg
http://i91.photobucket.com/albums/k294/Gunn75/040.jpg
ILoveHamsters
21-10-2009, 16:26
Er det en Campbell's? :) (Er ikke så flink på farger, men lurer på arten :D)
I dyrebutikken sa dei det var en gullhamster, men ho kunne ikke så mye om hamstrene så som er vanlig i dei fleste dyrebutikker desverr ho turte ikke å ta i dei og skremte dei når ho skulle vise dei til meg. Synes det er så trist at ikke dei ansatte i dyrebutikker kan mer om dyra dei selger.
Det var også noen roborovski hamstrer der og dei var satt i vert sit bur istede for å skille guttene fra jentene og la dei vere i jente og gutte grupper dei er jo sosiale hamstrer..
Søskna til den eg har var mer grå brune i farven og hadde ikke den gulfarven som han her har om det kan vere til noen hjelp.
kristinus
21-10-2009, 20:06
Det er ikke en gullhamster iallefall. Det er en dverghamster men vet ikke hvordan rase .. Men den var kjempefin ! :lol:
Hvordan ser en at det er en dverghamster og ikke en gullhamster da? Blir litt irretert på ho i butikken eg nå for eg ville jo ha en gullhamster:x Om dere er helt sikker på at det er en dverghamster så skall eg si det til dei på dyrebutikken så ikke flere ender opp med en dverghamster og vil ha en gullhamster..
kristinus
21-10-2009, 20:44
Er ikke helt sikker på hvordan man ser det , men jeg har hatt dverghamster 2 ganger før og jeg ser stor forskjell, det er noe med ansiktet, og dvergamstere er mye mindre enn gullhamster også. Her er et bilde av en syrisk (gullhamster) : http://www.wendy.no/upload/Images/Wendys%20dyreverden/Hamster/HamsterHoved.jpg og her er et av en dverghamster : http://www.theanimalfiles.com/images/winter_white_russian_dwarf_hamster_2.jpg
Eg er fult klar over at gullhamsteren er større en dverghamstern men denne er bare en baby, den var akkuratt kommet til dyredutikken. eg har ikke sett hvor stor en gullhamster er når den blir tat fra mamman sin for den forrige gullhansteren min var voksen da eg fikk henne..
Jeg også tenkte med det samme jeg så bildene at dette var en Campbell's, men ble så litt i tvil når du skrev hvor ung han er, så da måtte jeg titte litt nærmere. Jeg ser han har en mørkere stripe nedover ryggen, og den har ikke gullhamsterne. Lagt sammen med fargen, så er Campbell's eneste mulighet. Nå er ikke jeg noen racer på Campbell's farger, så jeg sjekket litt rundt. Jeg tror det du har er fargen som kalles Black Eyed Argente. Det er en litt vanskelig farge å bestemme, for tonen på fargen varierer mellom ulike steder, slik at en BEA i USA ser annerledes ut enn en i Sverige. Men Jeg kan ikke se noen annen farge som kan passe, så da står bare BEA igjen.
Vel da har eg ent opp med en dverghamster da, er litt skuffet over det men vil ikke levere tilbake denne lille krabaten for han er jo så nydelig..
Men denne fargen kan ikke vere så veldig vanlig eller?
Om dere ønsker kan dere gjerne flytte tråden dit den hører hjemme:)
Nå er eg ganske så sikker på at det er ei jente eg har begge åpningene ligger like ved verandre og eg synes eg ser at ho har patter..
Så lurer eg på om eg skall kjøpe en hanne og kanskje prøve et eller to kull på ho. Er det noen her som avler campbell og som har en gutt som kan passe til jenta mi? også lurer eg på hvilken hensyn eg skall ta i forhol til farger og sånt når eg velger hanne? Eg er fult klar over at det ikke er helt idielt å avle på dyrebutikk hamstrer men nå er det jo sån at det er vanskelig å få tak på hamser fra oppdrettere her..
Garfield
03-11-2009, 16:20
Jeg kan ingenting om kjønn og avl, jeg vil bare si at han er veldig fin :)
Vi skulle kjøpe en dverghamster i dyrebutikk, og kom hjem med en gullhamster >.< (I et dverghamsterbur >.<) Det står veldig dårlig til med hamsterkunnskapen til enkelte dyrebutikkansatte...
Jeg satt nå og tittet på svenske hamsterforeninges forum, og fant ut at de har en farge på vinterhvit som jeg ikke var klar over. Det kalles Mandarin, og ser helt ut som den det er bilder av i denne tråden. Etter litt undersøkelse, så fant jeg ut at den er helt orange som liten, men så oppstår det tikking, altså svarte hår. Det ser ut som at dette er tilfellet på hamsteren i denne tråden, den begynner å bli mørk på baken på det ene bildet.
Det strides visstnok litt om dette er en ekte mutasjon hos vinterhvit, eller om det er en hybid, altså at den har innblandet gener fra Campbell's.
Jeg tror mysteriet er løst nå, og at dette faktisk er en vinterhvit dverg.
ILoveHamsters
01-12-2009, 18:06
Jeg tror du har rett, Lene. :D Jeg sitter ofte på det Nederlandske hamsterforumet (jeg er nederlandsk :P), og der får man høre om mange flere farger på vinterhvite dverger: Bl.a. Mandarin, Camel eller blå Mandarin, Blå villfarget og Gul villfarget. Dessuten står det også at det i det siste har komt nye farger (det er bilder til), nemlig: Svart, Russisk blå (dd: jeg tror det heter Sapphire her i Norge?), Sjokolade, Lilac/lilla (blå x sjokolade. Røde øyne) ... Jeg lurer på hvorfor alle de fargene ikke finnes i Norge. Når jeg ser på bilder, ligner denne hamsteren Gunn har endet opp med virkelig på en Mandarin!
Ja, fargen er visstnok oppstått i Nederland. Jeg lette litt videre på nettet etter flere opplysninger om denne fargen. Jeg fant en nederlandsk side som hevder at dette ikke er en hybridfarge, men så langt er fargen ikke utredet nok til å vite det. Jeg fant et liten utredning fra Linda Price om dette (Linda er en av stor autoritet på dvergene). I følge henne oppsto Mandarin hos en nederlandsk oppdrettsfabrikk. Fargen eksisterer ikke hos Campbell's, men ingen vet om mutasjonen oppsto hos rene vinterhvite eller hos hybrider. Alle Mandariner som har blitt testet har hatt Campbell's i linjene sine. Så jeg formulerte meg litt klønete i går, hamsteren i denne tråden vil ikke regnes som ren vinterhvit ;)
De andre fargene du nevner, ILH, er alle hybridfarger inkludert den som kalles russisk blå, som ikke er det samme som Sapphire (Safir). De har oppstått ved å blande vinterhvit og Campbell's. Personlig er jeg veldig glad for at det ikke finnes så mange av disse fargene i Norge, men hvor stort omfanget egentlig er, det er vanskelig å fastslå. Fordi fargene kommer fra Campbell's, så vil disse hybridene være veldig vanskelige å skille fra hverandre. Vi kommer ikke til å godkjenne disse fargene. Vi vil jobbe for å beholde to arter fremfor å støtte blandinger. Først og fremst er dette fordi Campbell's er ekstra utsatt for diabetes, og det er ren idioti å videreføre den svakheten i form av hybrider. Dessuten så er det et etisk spørsmål, det er stor forskjell på å blande raser, som jo er samme art, og dermed samme dyr, og å blande arter.
ILoveHamsters
02-12-2009, 15:31
Ok :)
Jeg skjønner hva du mener, jeg hadde ikke tenkt at de andre fargene kunne være hybrider: i Nederland kaller de vinterhvit/sibirsk dverghamster "russisk dverghamster", men de bryr seg visst ikke noe særlig om de egentlig er rene vinterhvite, eller hybrider (som har større sjanse på å få forskjellige sykdommer, stemmer ikke det? Det er rart, for de fleste oppdrettere av sibirske dverger, hvorav noen avler med hybrider, påstår at det viktigste for dem er hamsterens helse...). Det finnes faktisk mange seriøse oppdrettere som altså avler med hybrider :rolleyes2: