Se full versjon : Avl av dverghamster
Nickolasse
08-10-2009, 13:17
Hei!
Jeg er den stolte eier av et safirblått, sibirsk dverghamster som er ca ett år gammel. :D
Hun har levd et godt år og trives, men jeg lurer på om hun ville ha hatt barn. Dessverre er jeg redd hun er for gammel, da hun ikke har hatt kull tidligere. Stemmer dette?
Har hørt noe om at enkelte raser kan vente lengre med sitt første kull enn andre uten at det byr på problemer, men jeg er usikker på hvilke dette gjelder.
I tillegg har jeg et albino gullhamster som er ca 4 måneder. Når er hun gammel nok til å få barn, og når er hun for gammel? Vil være litt føre var i dette tilfellet;)
Håper noen har gode råd!
Heisann!
Du har nok rett i at frøken dverghamster er for gammel. Hun er på vei i overgangsalderen, de blir ufruktbare omtrent i 1-årsalderen.
Du har også helt rett i at det er forskjell på artene (ingen raser blant hamstere ;) ) når det gjelder alder på første kull. Dvergene kan vente lenger enn de syriske.
Den syriske dere har er nå i perfekt alder for første paring. Hun bør ikke blir over 6 måneder når hun føder for første gang. Bekkenet deres stivner ved den alderen, og det vil gjøre en fødsel farlig. 4-6 mnd er altså perfekt alder.
Vil bare føye til noe, sånn i tillfelle noen skulle være interessert ;) Du skriver at gullhamsteren deres er albino, og det kan jeg si at ikke stemmer. Det finnes nemlig ikke ekte albinisme hos hamstere, selv om det er lett å la seg lure, for det finnes helt hvite hamstere med røde øyne. Det finnes også Red Eyed Ivory, som ofte er så lys at mange oppfatter det som hvitt.
Kort forklart, så er albinisme mangel på pigmenter, mens hvite hamstere har pigmenter, de er bare "gjemt" under et lag av hvitt.
Nickolasse
08-10-2009, 19:22
Ok.
Altså som jeg fryktet. Men hvordan er fruktbarhetsalderen til et dverghamster da? Hvordan er det forrsten med menn? Både dverg og vanlig, er de fruktbare nesten hele livet, slik som oss mennesker?
Nuh! Det var nytt for meg dette med at hun ikke er albino ja. Det var mannen på dyrebutikken som kunne fortelle meg dette ser du.
Om det skulle vise seg at det er flere ting han har misvist meg: han fortalte at Roborovski-hamstre aldri vil bli tamme. Dette betvilet jeg med det samme, men lot det bare være.
Kanskje du vet noe om dette også?
Nei og nei, en dyrebutikkansatt som ikke kan det han påstår... For et sjokk! :P
Det er forsåvidt ikke så rart at han trodde hamsteren var albino. Det er jo vanlig at kaniner er det, og hos dem er det, så vidt jeg vet (rett meg gjerne om jeg tar feil), ekte albinisme. Dessuten, man er jo vant til å kalle hvite dyr med røde øyne for albino, så det var kanskje en tilgivelig feil. Det er likevel vanlig at rødøyde hvite hamstere har mørkere ører, og det er det ultimate beviset på at de ikke er ekte albinoer, for hadde det vært tilfellet, så hadde det ikke vært mulig med mørkere ører ;)
Manne i dyrebutikken er nok også inne på noe når han sier at Roboer ikke blir tamme, for de fleste blir faktisk ikke det. Roboene er meget mistenksomme av natur, og det krever mye å få dem håndtamme. Man må starte veldig tidlig, og man må ha kontakt med dem hver eneste dag, og selv da er det ingen garantier. Roboene tilhører det jeg kaller titte-på-dyr, som sjelden blir noen kjæledyr. Det finnes selvfølgelig alltid unntak, men hovedregelen er at Roboene er de minst tamme av hamsterartene.
Når det gjelder fruktbarhet, så blir de russiske dvergene fruktbare veldig tidlig, som større syriske slektninger. Jeg har hørt om tilfeller der hunnene har blitt drektige så tidlig som i sin fjerde leveuke, noe som er alt for tidlig for dem. Slike tidlige graviditeter skjer som regel når en ung hunn har blitt satt sammen med en godt voksen hann. Så dersom man skal sette sammen et permanent par, bør de være omtrent jevngamle. Da blir hunnene som regel ikke gravide før de er 3-4 mnd gamle. Og, som sagt, så slutter hunnen å være fruktbare rundt 1-års alder. Hannene, derimot, er i teorien fruktbare til de dør, selv om potensen som regel minker med alder. Omtrent som hos oss mennesker, med andre ord ;)
Nickolasse
08-10-2009, 22:31
Hah! Så de på dyrebutiken er ikke nødvendigvis så flinke nei? Det ante meg;)
Du vet mye om hamster skjønner jeg:)!
Da kanskje du kan svare meg på en ting til?
Dverghamstret igjen;) Hun har aldri vært interessert i å løpe i hjulet sitt, og det er greit. Jeg har kjøpt ball til henne, som hun bruker litt, men går fort lei. Har du noen tips for hvordan jeg kan hjelpe henne å få brukt energien sin? Hun er glad i rør og å løpe rundt, men tør ikke la henne være på gulvet, hun kan så fort bli borte. Også har vi hund:p
Se gjerne innlegget mitt om hamster og hund som ligger under Syrisk hamster, Generelle spørsmål om du har noen tips om det også;)!
Takk og takk!