Se full versjon : Når kan en hunn få kull?
Jeg har prøvd å se litt igjennom på noen fakta sider, men jeg finner liksom ikke helt det jeg er ute etter + at jeg er ganske skeptisk til det jeg leser på nettet, da det engang endte med at jeg feilfôret min første chinchilla.
Derfor spør jeg dere erfarne:)
Jeg har hatt hamsterkull før(på gullhamster), men jeg husker absolutt ingenting i fra det:rolleyes2:
Det meste er glidd ut av hjernen..
Jeg har kjempelyst på et kull på min dverghamster jente(som nå er 7 uker).
Hvor gammel må hun bli før hun kan få kull?
Er det noe viktig jeg må tenke på før hun får kull?
Noe spesielt jeg må gi henne mens hun har kullet?
Når kan jeg begynne å håndtere unger?
Setter stor pris på svar !:D
ILoveHamsters
29-09-2009, 18:17
Jeg har selv aldri hatt kull så jeg har ingen erfaring med avl. Likevel har jeg lært litt om det her på forumet + jeg har en dverghamsterbok det står mye i om avl. :)
Hamstere blir kjønnsmodne svært tidlig (når de er ca. 4-5 uker gammel), og jeg antar man kan avle så snart både hannen og hunnen er kjønnsmodne (du burde kanskje vente på svar om dette fra noen som er mer erfaren).
Det er viktig å tenke på hvor fort hunnen kan få kull igjen etter fødselen, det kan faktisk skje innen få timer/dager. Noen hann-hamstere hjelper med oppdragelsen av ungene men det er ikke nødvendig at han er der, og ønsker man ikke flere kull må man sette hannen inn i et annet bur snarest mulig, helst før fødselen.
Det er også viktig at før ungene blir født, er det lurt å sette hunnen i et bur som ikke har sprinkler (helplast bur el. akvarie), for ungene er så små at de klarer å presse seg ut mellom sprinklene. Det er også viktig å fjerne leker som de små kan skade seg på, sette seg fast i eller falle ned fra ;)-
Når hun har kullet er det viktig å gi henne nok proteiner, ved å gi henne f.eks. hardkokt egg eller melormer. For mer info, se her: http://www.hamsterforening.no/info_dyr/hamster/avl_dverg2.shtml#gravid
Det blir anbefalt å ikke ta på ungene før de er to uker gamle, for hvis de får en annen lukt på seg kan moren spise dem opp, eller etterlate dem et sted for å dø. Er det absolutt nødvendig kan man bruke noe luktfritt til å ta dem med: Plasthansker, eller en skje. Noen hamstermødre tolererer at man tar på ungene tidligere, og du merker fort hvis hun ikke er en slik tolerant dame.
Det blir også anbefalt at man ikke begynner med avl/paring før man har erfaring med hamsternes adferd og levevis.
Her står mer om avl av små hamstere: http://www.hamsterforening.no/info_dyr/hamster/avl_dverg1.shtml#start
Håper dette hjalp :D
Veldig bra, ILoveHamsters, men jeg må rette på en ting ;) Du skirver at du regner med at man kan pare så fort hamsterne er kjønnsmodne, og det stemmer ikke. De blir kjønnsmodne veldig tidlig, lenge før de er utvokste, og mentalt voksne, så man skal drøye til de er 3-4 måneder gamle. Står hunn og hann sammen fra de er små, så pleier de å vente av seg selv, men dersom man fører dem sammen kun for paring, så viser det seg, pissig nok, at de ikke tar samme hensyn selv. Forøvrig så bør hunne heller ikke være for gammel når hun pares første gangen, men det er ikke like farlig hos dverger som hos de syriske.
Jeg har alltid lurt på hvorfor hamsterne mine ikke parret før. Jeg trodde de var 2 jenter, siden dem jeg kjøpte de av sa det ;). De var kull søsken, og hadde bodd sammen i 4-5 måneder før det ble barn, og nå fant jeg jammen meg ut av det ;).
ILoveHamsters
07-10-2009, 20:20
Ok, bra du rettet på meg, Lene, da har jeg lært noe nytt :D. Jeg har nemlig ikke akkurat satt meg helt inn i avl, har heller ikke avlet selv, så det blir mer "bok-lesing" og "kunnskap" i stedet for erfaring :P :oops: