PDA

Se full versjon : 4 hanner sammen

peppa
17-09-2009, 21:11
Heihå!:)
Jeg har da 4 hannørkenrotter sammen. Dem har levd hele livet sitt sammen, å nå er dem vel en 8-9mnd eller noe sånt. Jeg overtok dem fra Kjelleren dyrepass & omplassering for et par mnd siden.

Akkurat nå har dem bare et vanlig gitterbur, noe jeg egentlig anser som upraktisk! både med grising & plass.
jeg har nå sett på en annonse på et akvarium på 200l. Er dette stort nok for 4 ørkenhanner??
planen er å innrede buret med masse forskjellig, å tenkte kanskje å lage noe etasje greier i det også.

Så lurer jeg på; hvilken mat skal man egentlig bruke til dem?
jeg er lettere forvirret, for jeg hører mange forskjellige ting!
å da jeg var å så etter mat i dyrebutikken hadde dem ikke noe som var til ørkenrotter:-/

Takker for svar!:)

Lene
18-09-2009, 08:38
Det er alltid en gamble å ha flere enn to sammen. Jo flere man har i samme bur, jo mer kan gå galt, og jo større er sjansen for at minst en av dem ikke innfinner seg hierarkiet. Vi hadde fire hanner boende sammen. Det var to sett brødre, det ene settet var onkler til det andre, men de var født omtrent samtidig, og ble satt sammen som helt unge. De bodde fredelig sammen i omtrent et år, da plutselig en begynte å rebelle. Hele maktbalansen ble kastet ut i kaos, og ganske fort så hele gjengen ødelagt. Vi fjernet først den rebelske karen, men skaden var allerede gjort, og de tre andre fortsatte å fly på hverandre. Vi delte opp gruppen i to og to, etter hvilke som rangsmessig passet best sammen, og da gikk det bra en stund, men det satt tydeligvis igjen i dem, og det gikk helt galt.

Akkurat hva som gikk galt, og når, er et åpent spørsmål. Fullt mulig vi gjorde en feil på et eller annet tidspunkt etter at opprøret startet, men svaret på det får vi nok aldri. Poenget er at det så lenge det går bra, så er det fyrd og gammen, men når det først går galt, så kan konsekvensene være voldsomme. Hvordan man reagerer har mye å si, og det er alfa og omega at man kjenner ørkenrottene godt fra før, og at man klarer å se hvem som er på lag når det slår sprekker. Vær derfor godt forberedt på vha som kan skje, og ha en plan klar, en plan som må modifiseres etterhvert som du ser hvem som allierte etter utbrudd. Ved det minste tegn til overensstemmelse i buret, så bør du skille dem i to grupper, i et forsøk på å unngå katastrofen vi opplevde. Vi lærte mye av den episoden, fremfor alt hva vi ikke skulle ha gjort.

Nå var det riktignok ikke dette du spurte om, men jeg følte jeg måtte skrive det likevel, for det kan skje så fort, og det er ikke da man nødvendigvis har tid til å spørre om råd på forum ;)

200 liter skal være stort nok til fire hanner, ja, i hvertfall i teorien. Det er dog aldri noen garantier, men ja, jeg vil si det høres bra ut.

Om du ikke får tak i mat spesielt til ørkenrotter, så anbefaler vi hamstermat i stedet. Det inneholder litt mye fett for ørkiser, så plukk ut noe av solsikkefrøene og nøttene, og pass godt på at ørkisene har ok høy til enhver tid, da hamstermat inneholder mindre fiber. Og selvfølgelig, variert tilleggskost ;)

peppa
18-09-2009, 10:43
Tusen Takk for svar!:D