Se full versjon : Kan vi få til dette? som i SHF..
:evil: Jeg har sett og lest at dem i Sverige har utstilling til Ørkenrotter og Hamster, kan vi gjøre noe at dette kjem til Norge? Det kunne være kjekt at det arrangeres slikt her å til lands i alle kommunene våres.
Da må vi tenke at om at vi skal leige dommere i fra Sverige, eller finst det noe slik i Norge som kan dette?
Dette er et forslag til Hamsterforeningen våres, kanskje dette er aktuelt tema?
:cool:
Det vil nok ikke bli slike utstillinger i Norge på en stund, i hvertfall ikke i regi av NHF. Foreningen ble startet på et verdigrunnlag som går mot slike utstillinger. Det fordi jeg er grunnleggende i mot slike utstillinger. Jeg har sett hva slike utseendemessige konkurranser har gjort med katte- og hundeoppdrett, og jeg har også sett at det kan få negative konsekvenser for hamstere. I SHFs standard så har det stått at syriske hamstere skal være så store som mulig, noe som har ført til at spesielt hunnene har blitt for store for sitt eget beste. Skjelettet er rett og slett ikke bygget for den størrelsen, og helseproblemer kan oppstå. De har heldigvis, i følge Anne-Hedvig, innsett dette selv, og innført størrelsesbegrensninger i standarden.
Avl med for stort fokus på utseende, jakten på "det perfekte dyr", er noe jeg er sterkt i mot. Jeg synes ingenting om skjønnhetskonkurranser for dyr, og jeg synes ikke at dyr skal brukes til å fôre menneskers egen konkurranselyst. Jeg kunne sikkert skrevet langt om dette, men essensen er at jeg er til for å skaffe sine eiere prestisje, noe utstillinger i bunn og grunn gjør.
I stedet for utstillinger, så har vi planer om å arrangere treff av en annen karakter. Det vil bli uhøytidelige konkurranser for dyrene, med fokus på stimulans. Dvs f.eks. labyrinter, hinderløyper, og godteballer. Alle vil få premier, og de skal gå til dyrene i form av leker og mat. Man vil også kunne få vurdert dyr som avlmateriale, men da uten en standard, kun helse og gemytt som basis. Målet med slike treff er å dele erfaringer, bli kjent, og kose seg, uten fokus på kunkurranse.
Jeg beklager om jeg høres veldig striks og bestemt ut, men dette er noe av det jeg brenner sterkest for, og, som sagt, en av grunnlagene for at jeg startet foreningen i utgangspunktet.
I stedet for utstillinger, så har vi planer om å arrangere treff av en annen karakter. Det vil bli uhøytidelige konkurranser for dyrene, med fokus på stimulans. Dvs f.eks. labyrinter, hinderløyper, og godteballer. Alle vil få premier, og de skal gå til dyrene i form av leker og mat. Man vil også kunne få vurdert dyr som avlmateriale, men da uten en standard, kun helse og gemytt som basis. Målet med slike treff er å dele erfaringer, bli kjent, og kose seg, uten fokus på kunkurranse.
Hadde virkelig vært flott om du hadde fått til et sånt arrangement Lene. Det hadde vært moro å møte dere (og de små vennene deres) i virkeligheten.:)
Shorty, vi trenger da ikke arrangere treff for å møte hverandre. Er du på disse kanter, så er du hjertelig velkommen til oss. Her er døra åpen for alle hamster- og ørkenrotteinteresserte når det skulle være. Det er bare å si fra, jeg er stort sett alltid hjemme, jeg :)
Takk for tilbudet Lene. :)
Kan hende jeg benytter meg av tilbudet en gang. Driver dere med noen form for oppdrett av hamster for tiden, eller tar dere bare i mot omplasserte krabater?
Uansett, så tror jeg det hadde vært morsomt hvis det ble arrangert et treff for alle her på forumet en gang. Hadde vært gøy og treffe alle sammen. Og hvem vet, kanskje det kunne vært startet på et bedre oppdrettsmiljø for hamstere?
Det er forresten en ting jeg savner litt på foreningens hjemmeside. Hadde vært kjekt om det fantes en oversikt over seriøse oppdrettere rundt om i landet, kanskje lignende NKK sine sider...? Bare en ide?
;)Hørtes no ganske greit ut da =P
Men håper no i fremtiden det skjer da, men men ting tek tid
Rodentopia
04-11-2009, 23:40
går jo an å ha noe a la den årlige rottefesten i NTF. det er veldig koselig.