Se full versjon : Pipende ørkenrotte
MulletOgMixel
12-08-2009, 00:07
Jeg har to hann-ørkenrotter. De ser ut til å passe veldig godt sammen. Mullet er yngst og han fikk jeg først, og så fikk jeg Mixel et par uker senere, men han er litt eldre. Mullet piper nesten hele tiden, men han har ingen synlige sår. Er de noen som har noen forslag på hvorfor han gjør det?;)
Det er nok at de holder på å bestemme rangen i buret. Mullet piper fordi han er yngst, og dermed underkaster seg den eldste. Han piper for å vise at han er ung, og ikke er noen trussel mot Mixel, og dette er helt normalt. Om denne rangordningen vil vare, vel, mest sannsynlig, men det kan også endre seg når Mullet blir eldre, og tryggere på seg selv. Men akkurat nå, så prøver han altså å virke så ung som mulig, og da høres det godt, men det er ikke farlig, og det er ikke tegn på slåssing i dette tilfellet. For å si det sånn, om de hadde slåss, så hadde du både sett og hørt det meget tydelig, det er ikke til å ta feil av, og veldig lett å kjenne igjen selv om man aldri har sett det før ;)
Bare la dem få holde på, pipingen vil gi seg om noen dager :)
MulletOgMixel
12-08-2009, 11:24
De begge elsker å bite på gitteret for å prøve å komme ut, men buret dems lyder så innmari. Er det mulig å få dem til å holde opp.
Nei, i grunn ikke. Ørkiser er notoriske gnagere, hvilket er hvorfor vi anbefaler akvarium til dem, fremfor gitterbur. Og det er i grunn den eneste muligheten du har, å flytte dem over i et akvarium. Det er uansett bedre for både dyrene og deg ;)