PDA

Se full versjon : Hamsterunger

Elisexd
04-06-2009, 07:44
hva tar dere for en hamsterunge når dere selger den ? :)
tar dere penger for den i det heletatt ? ;)

hva tar en dyrebutikk for en hamsterunge ? :D

for jeg skal mest sannsynelig selge hamsterungene mine, så hva skal jeg selge dem for ? :o

heidiii
04-06-2009, 14:40
Jeg har hatt to kull hos meg, men ingen av de var planlagt. Det første kom fordi jeg var dum og uvitende nok til å ikke kjønne dverghamsterparet som bodde sammen, og i det andre tilfellet fordi jeg fikk med meg ei gravid jente hjem. Jeg omplasserte dem. Jeg syns ikke man skal ta penger for levende psykologiske vesener.

Elisexd
04-06-2009, 15:20
jeg tror jeg skal gi dem bort ja.. får vel helst ha dem unna og da :)

Lene
04-06-2009, 16:50
Jeg er ikke enig med Heidi når det gjelder å selge dyr. Folk flest tar generelt bedre vare på det de betaler for. Når det er sagt, så bør man uansett være nøye med hvem som får/kjøper. Jeg synes ikke noe om å selge eller gi bort til dyrebtutikker. For det første, så har de ansatt begrenset tid å bruke på dyrene, så sosialisering blir det så som så med. For det andre, så har man da null kontroll på hvem som kjøper ungene, og om de i det hele tatt har noe som helst peiling på hamstere. Folk kjøper ofte hamstere på impuls, og ender med et dyr som overhodet ikke passer for dem. Så om man får unger, så bør man bry seg nok om dem til å vite hvor de ender opp, og passe på at de får et godt liv ;)

Elisexd
05-06-2009, 16:10
da får jeg satse på det:)

heidiii
05-06-2009, 16:39
Men Lene, det at noen tar bedre vare på dyrene de har ansvar for når de har betalt for dem, er mer relevant for de dyrene som har en høyere markedsverdi enn det hamstere og andre smågnagere har. Såkalte rasehunder og rasekatter har både en høyere pris i utgangspunktet, men fordi de lever lenger pluss litt annet, holder denne verdien seg oppe lenger. Slik er det ikke med hamstere; Markedsverdien deres er lik null etter 3-4-5 måneder, og den lille slanten de koster som unge (50-200 kr) er såpass liten at de som i utgangspunktet ikke kan se at hamstere også har egenverdi som individer, verken er avskrekket av summen til å begynne med eller lar vissheten om at de har betalt for individet hindre dem i å være kjipe. Det er klart en symbolsk sum (og min mening om domestisering av dyr tilside ;)), men symbolsk i det at den viser akkurat hvor billige og erstattelige hamstere er i vårt samfunn. Jeg tror dermed at det å ta seg betalt for dem kan ha motsatt virkning - så sant man ikke sier noe sånt som "hamstere gis bort - førstemann til mølla!".

Men ellers er jeg klart enig i det andre du skriver :)

Edit:
Jeg tror at et av de mest effektive midlene for å luke unna kjipingene, er å be om et møte først - de kan komme og hilse på hamsterne før det tas en avgjørelse - slik at det skjer i to omganger, med et møte først og så overleveringen. Det er såpass tungvint at de som ikke verdsetter "det lille livet" ikke tar seg bryet, og det "koster" mer i tid og energi enn det hamstere koster i kroner og øre.

sputnikenmin
08-06-2009, 11:44
Ta penger for de.Ansvarlige eiere betaler for en hamster.

Monica_S
08-06-2009, 13:45
Syns det forslaget ditt Heidii var kjempe bra :) Det med at det bør arrangeres to møter hvertfall, for og møte hamsteren også for og overlevere den... For da ser man også litt hvordan mennesker det er også om de synes det lille nøstet er verdt bryet og ta to møter for... :) Kjempe bra forslag :)

Elisexd
08-06-2009, 15:02
så de skal komme å se på ungene først, for å se og lære og sånt ? :)

heidiii
08-06-2009, 16:11
Jeg har bare møtt ett menneske som har gjort det slik; Det var en mor og sønn som ikke hadde råd til å ha rottene sine lenger, og måtte omplassere dem, og moren ønsket da at de interesserte kom en liten tur på besøk til dem slik at de kunne hilse på både rotter og mennesker, og så kunne hun og sønnen snakke sammen om hvem rottene ville få det best hos. Da jeg på et senere tidpunkt skulle hjelpe til med å omplassere rottene som bor hos meg nå (de ble boende likevel) kom jeg utfor en fyr som ville ha dem, som ga meg en skikkelig dårlig følelse, men jeg visste ikke om det var fordi jeg egentlig ikke ville gi slipp på tottene og eller om det faktisk var noe galt der, så jeg foreslo et møte, og han ble skikkelig sint - ikke **** om han skulle på "intervju" for noen **** rotter.

Juliane
08-06-2009, 21:22
Jeg er på utkikk etter en hamster til.

Har en fra før av.

Elisexd
10-06-2009, 10:45
Jeg er på utkikk etter en hamster til.

Har en fra før av.

Hvor bor du Juliane ? :)
Møre og Romsdal el Sør Trøndelag, el noe i nærheten av det ? ;)

Maretard
26-08-2009, 04:50
Gammel tråd, men svarer likevel da dette er en problemstilling for de som skal gi bort eller selge dyr.

Det man kan gjøre er å skrive en kontrakt der kjøper lover å gi dyret det det trenger av mat, utstyr og veterinærhjelp. Der kan det også stå at kjøper skal varsle om dyret skal avlives, og grunn til dette, samt om de ikke kan ta vare på dyret mer gi det tilbake til deg så du får skaffet nytt hjem eller liknende.

De færreste skriver under på en kontrakt om de ikke har tenkt å følge den=)
De som ikke vil kan man da luke ut siden det ikke er så krevende å ta en telefon og fortelle at dyret blir avlivd pga sykdom. Kravene om skikkelig mat, utstyr og veterinærhjelp er man lovpålagt å følge fra før, og er nødvendige å sette seg inn i før man skaffer seg dyr uansett art.

heidiii
26-08-2009, 11:43
Vil bare minne om at slike kontrakter ikke er juridisk bindende. Man kan lyve om å følge punktene uten at noen kan ta en å det, for når man har kjøpt dyret har man rett til å gjøre mer eller mindre hva man vil med vedkommende, selv om selger ønsket noe annet. Selvfølgelig innenfor lovens grenser, men loven pålegger deg i praksis kun å ta hånd om sykdom, og tilby en bolig med grei hygiene, mat og drikke. Altså, hvis du huser hamsteren i et bur med størrelse på en skoeske, med litt spon, en vannflaske og gnagermat kjøpt på nærbutikken kan ingen ta deg på det.

Berit2009
27-02-2010, 12:35
Da jeg solgte mine til dyrebutikken fikk jeg 20kr per hamster. Når jeg selger privat selger jeg for 50kr. Av og til gir jeg bort også. Men jeg er fornøyd så lenge hamsterungene får et fint hjem med gode eiere.:cool: