Se full versjon : Pallid ørkenrotte
Hei
Lurte på på om det var noen her som har oppdrett på pallid ørkenrotter (vet ikke helt om de kalles det på norsk, men det er i alle fall det engelske navnet). Kjøpte meg ei lita jente på mandag og er på utkikk etter en venn til henne. De eneste som var igjen i butikken var brødrene hennes, og det ville jo ha fungert ganske dårlig etter hvert
Fant ut at de kalles egyptisk ørkenrotte på norsk
Jøsses, hvordan i all verden har du fått tak i en Pallid? Jeg har aldri hørt om de i Skandinavia i det hele tatt. Så gøy! Har du noen bilder?
ZakuraRabbit
02-03-2009, 16:20
Jeg tror jeg har sett noen i sverige (en lanbruksskole som hadde flere forskjellige ørkenrotter) men ingen i Norge desverre:/
Er det sånne det er snakk om?
http://fc95.deviantart.com/fs19/f/2007/306/3/c/Egyptian_gerbils_by_Usagi_Zakura.jpg
Jepp det er det. Da må jeg vel bare få bestilt en hann fra Sverige da. Blir gøy å starte oppdrett på slike =) Noen som er interessert dersom det blir noe?
Bildet ble litt stort, men her er i alle fall Lille =)
http://home.no/halfdan7/DSC_7246.JPG
Åh, gjett 'a!! Dessverre så har vi dårlig med plass nå, for vi måtte hjelpe Johanna, men får jeg sjansen, så er jeg den første i køen, det lover jeg :D
ZakuraRabbit
03-03-2009, 15:41
Nå fikk jeg litt lyst på en (eller to) XD Spesielt fordi jeg ser vi bor ikke så langt fra hverandre.. Har tenkt på å skaffe meg flere gnagere nylig men ørkenrotter har jeg aldri hatt... XD
Til neste uke kommer kanskje Lilles nye make =) Gleder meg slik! Akkurat nå står hun alene i et hamsterbur stakkar, men vi holder på med et stort ørkenrotteburprosjekt! Av gamle glassruter skal vi bygge et bur som blir oppunder 600l! Skal dele det i to å ha mongolske ørkiser i den ene delen og egyptiske i den andre. Må bare få satt det ordentlig i gang først, og skaffe netting til toppen. Blir antagelig til neste uke (håper jeg). Har dessverre problem med å kjøpe storsekk med spon. Felleskjøpet over hele landet er utsolgt! Trodde virkelig ikke finnansekrisen ville slå til her.... Får se om det kan skaffes en annen plass. Blir dyrt å kjøpe små 2kg sekker når det er 600l som skal fylles :P
Med så stor plass tenkte jeg at jeg kunne ha en liten flokk. Har fått høre at dersom men begynner med et par og beholder ungene, vil kun alfaparet avle. Snakket med ei som fikk dette til å funke veldig bra hos seg. Noen flere som har erfaring med det? Vil jo ikke ha noe innavl.
Ingen flere som har prøvd å ha flokk på denne måten?
Lille Bille
11-03-2009, 15:22
Ang. spon.. Du har ikke et sagbruk i nærheten hvor du kan spør om å hente? Eller hos en stall hvor de henter spon i stort?
Kjempegøy med hjemmesnekret bur. Bård(hamster) har en hel by, og Narvestad skal og få når han blir større. Nå har han stort hamsterbur, og mens han er så liten er det mer enn stort nok foreløpig. Men gleder meg masse til å begynne på buret hans og!
Rottejenta di var supersøt!!:D
Bor jo rett under Leangen travbane, så jeg tenkte å ta meg en tur innom der en dag, men tviler på at de har. Både staller og fjøs er i manko på spon for tia. Men jeg får vel ordna det på et vis =)
Burprosjektet har dessverre stått på hold denne uka pga jobbing og syk kjæreste =P Mulig vi begynner i morgen! Blir spennende =)
Spon beregnet på stall er ikke trygt å bruke fordi det kan være metallsplinter i det.
Lille Bille
11-03-2009, 21:25
Spon beregnet på stall er ikke trygt å bruke fordi det kan være metallsplinter i det.
Jeg har stall, og ingen metallsplinter i spona..
Metallsplinter skal ikke være i spona til hest heller, hvis de tråkker på det kan de stikke det inn i strålen og få betente sår blandt annet.
Jeg har stall, og ingen metallsplinter i spona..
Metallsplinter skal ikke være i spona til hest heller, hvis de tråkker på det kan de stikke det inn i strålen og få betente sår blandt annet.
Jeg vet bare at mange har funnet gjennom ulike hendelser at slikt spon ikke er trygt for smågnagere.
Bruker ikke de også spon fra FK da? HAr aldri hørt om noen som har hatt slike problemer før
Lille Bille
12-03-2009, 13:09
Aldri hatt noe slik i min spon.
Jeg er ganske nøye på strøet selv i stallen, sikkert ikke alle som er like nøye. Er vel heller da det kan skje. Aldri hatt metallsplinter i spona til hestene her. Det kan gjøre stor skade på hest og.
Nå er det snakk om så små splinter at du ikke ser det om du ikke finransaker hele massen, men det er selvfølgelig opp til enhver om de vil følge disse rådene eller ikke. For min del har jeg hørt nok om andres opplevelser til at jeg ikke ville følt meg komfortabel med å gi det til mine små :)
Tar alltid imot gode råd :)
Ingen som kan svare på om man kan ha et alfa par gående sammen med avkommet av begge kjønn uten at de parrer seg med hverandre?
De hadde spon på FK bygget på Ila! Nå er buret snart ferdig. Gleder meg til alle ørkisene er på plass =)
MulletOgMixel
13-08-2009, 21:14
Angående egyptisk ørkenrotte: Er de lettere å få tamme eller kose med?