Se full versjon : Bruk av høy og hamsterwatt/dopapir...
Jeg vil spørre alle dere andre på dette forumet hva dere bruker og hvorfor dere akkurat bruker høy, hamsterwatt eller dopapir.
Selv så bruker jeg bare dopapir, fordi jeg syns at det er mere sikkert og greit når man deler det opp i passe store biter enn når du bruker hamsterwatt. For hamsterwatt kan skade hamsteren din med at den hennger seg opp i det eller at det kan kvele hamsterungene hvis du har kull og at det kan rive av deler på dem :( Har selv sett et resultat for 2-3 år siden der jeg har kjøpt alle mine hamstere fra at mor og unger har død pågrunn av hamsterwatt :cry: Så derfor bruker hun oxo dopapir. Hvorfor jeg ikke bruker høy er fordi jeg har opplevd to ganger og det er nokk for meg med høy at høyet hadde stokket seg inn i halsen på en hamster og dannet seg til kreft når jeg akkurat kunne oppdage det :( Og så prøvde jeg å bruke annet høy, men denne gangen var det ikke helt stivt og det hadde stukket seg ut av kinneposene på hamsteren :( Men allt dette skjedde oxo for en stund siden, men er helt imot å bruke hamsterwatt og høy til mine hamstere pågrunn av det jeg har hørt og opplevd :(
Marianne S
26-03-2007, 20:25
Vi bruker kun dopapir. Hamstervatt har det vært mange ulykker med, og de aller fleste (hvis ikke alle) av de mest erfarne oppdretterne rundt i verden fraråder bruk av hamstervatt også til voksne hamstere. Til hamsterbabyer er det direkte livsfarlig.
Høy til hamstere må være helt mykt, og ikke bestå av et eneste spisst strå. Spisse strå kan skade hamsterens kinnposer, så det er farlig å bruke. Noen hamstere liker å lage reir av litt høy blandet med spon og evt også papir, men vi bruker bare papir til våre, siden det er vanskelig å få tak i høy som er fritt for strå.
Hamstere trenger ikke høy til å regulere fordøyelsen, så strengt tatt så er ikke høy noen nødvendighet for en hamster. For ørkenrotter derimot, er høy livsviktig for å holde fordøyelsen i orden.
Jeg gir ørkenrottene mine høy og dopapir. Ikke noe slags watt eller bomull.. :)
(greit nok, jeg har ikke hamstere, men så er det ikke så mange her inne som har det enda heller da.)
Carmelita
26-03-2007, 21:53
Bare dopapir. Jeg har hørt masse negativt om hamstervatt, så det bruker jeg ikke. Høy har jeg hørt at kan stikke hull på *de kinnene som hamsterene hamstrer i*(husker ikke hva det heter), så det bruker jeg heller ikke. Syns ikke det er noe vits i å ta sjanser.
EDIT: Nå har jo ikke jeg syrisk hamster da, men svarte for det jeg :)
rottegal
27-03-2007, 10:07
Bruker dopapir :wink:
Orker ikke ulykker med hamstervatt. :cry:
ZakuraRabbit
27-03-2007, 11:00
Jeg bruker dopapir.
Syns selv det virker mykere enn vatten 8) Også er det lettere for hamsteren å flytte på det og legge det slik den vil.
Jeg har tre hus i buret til Temari, og av og til legger jeg dopapir i alle sammen, men Tempus pleier å ta ut papiret fra trehusene og bære dem inn i det huset hun sover i :azn:
Do-papir fordi det er tryggest :D
Jeg bruker strø og dopapir.
det er egentlig sånn man her i en katte do , men det ble anbefalt hos meg, siden det bare er tørket papir som er rullet rundt .
Pellejenta
25-08-2007, 15:30
Hva slags dopapir skal man bruke? Helt venlig? Leste et sted om at man skulle bruke ufarget papir, noen som har noen trygge merker og anbefale?
Man skal bruke ubleket dopapir, og hvilke typer som er bleket ser du veldig lett, ettersom de er kritthvite. Jeg kjøper stort sett billigdopapir - merket avhenger av hvor jeg handler. Det skal stå på pakka om det er bleket eller ikke. De resirkulerte typene, som også ser litt gråaktig ut (fordi de ikke er bleket), er best for både miljø og hamster.
Anne-Hedvig
25-08-2007, 20:05
Jeg kjøper de kompakte rullene som føres av COOP. Fire i pakka, med ekorn-bilde utenpå. Ubleket og resirkulert. - Har også prøvd Edets kompakte doruller (ICA), men jeg synes de har en svak lukt av lim el.noe lign., så dem holder jeg meg nå unna.
sunniva12345
03-10-2007, 10:30
Jeg bruker hamsterwatt :| Det har ikke skjedd noen ulykker, men bør jeg bytte likevel?
Jeg bruker hamsterwatt :| Det har ikke skjedd noen ulykker, men bør jeg bytte likevel?
Ja du bør absolutt bytte før en evt fremtidig ulykke :wink:
Hamstervadd kommer inte in hos mig, jag vet om flera hamstrar som trasslat in ben i det och brutit benen. I burarna hos mig har de toa-papper, dopapir, och sönderklippta t-shirtar. Jag klipper bort ärmarna som är väldigt populära att boa in sig i, sedan klipper jag bort ev. sidsömmar och klipper tröjan mitt itu på både längden och tvären.
Dessa byter jag sedan ut med jämna mellanrum när de blir smutsiga.
Har en rolig bild på Ådi när han boat in sig i en tröjärm:
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_23/14770000-14779999/640x480/14775705.jpg
Anne-Hedvig
03-10-2007, 11:39
Bildet av Ådi er veldig søtt! Og så må jeg få si at Ådi er faren til C-kullet som ble født igår, og følgelig faren til min kommende hamster Caroline.
Jag glömde i mitt förra inlägg skriva att guldhamster ska aldrig ha hö, detta då de stoppar det i kindpåsarna och höet kan sticka hål på påsarna.
Ja Ådi är far till C-kullen och är väldigt söt. Lägger ut bild på honom o Jaguar i min tråd.
Det med høy har jeg selv opplevd, det var at jeg fikk mitt første hamster da jeg var 9 og hadde lest en bok, som sa det omvendte av nesten alt som er blitt sagt her. Men i vertfall så fikk jeg høy fra noen som hadde hatt en chinchilla(usikker på hvordan det skrives) og da fikk jeg høyet de hadde til overs. Da hadde jeg også en venninne med en annen hamstere på besøk. Min hamster gadd ikke å hamstere høyet, men det stakk altså hull på kinnposen til min venninnes hamster. Vi dro til dyrlegen (nå husker jeg ikke helt hva som skjedde) men i hvertfall så kunne ikke den hamsteren bruke kinnposen sin mer, og den ble veldig plaget av det, så til slutt ble hamsteren sånn som begynner å bite og sånnt så avlivet de den :(
Jeg har følt med skyldig for det siden, og jeg har aldri sagt det til noen fordi jeg følte at det var jeg som på en måte drepte hamsteren, men etter det har jeg vert veldig opps på hva jeg gir hamsterene mine og sånnt. :(
Jag tror jag vet vilken bok du menar. Den finns fortfarande på marknaden och det är inte mycket i den boken som är riktigt!!
Den absolut bästa hamsterboken är en bok som heter Hamster Lopaedia. Den är engelsk, men den är så bra, den förklarar en del av genetiken och en massa annat, den talar om färger/teckningar/hårlag man inte bör para och så vidare. Så ska ni skaffa en bok, försök få tag i Hamster Lopaedia. Jag köpte min på nätet på någon bokleverantör. Jag gick in på Google och skrev Hamster Lopaedia och hittade den.
Ok, tusen takk, skal se om jeg får kjøpt den snart, men nå har vi kjøpt en del hundebøker så jeg tror vi må vente litt med å kjøpe flere bøker før vi finner plass :D
Ja det är ju ingen brådska med den, men den var inte särskilt dyr, har för mig att jag betalade 130:- SEK för den.
Anne-Hedvig
04-10-2007, 16:25
Jeg mener at jeg betalte ca. 120 kroner for den via netthandel (Bokkilden, tror jeg den het). Den dårlige boken er visstnok av en som heter Otto Frisch (eller noe sånt) - det er den eneste hamsterboken de har hos svære Tanum på Karl Johan!
Jeg mener at jeg betalte ca. 120 kroner for den via netthandel (Bokkilden, tror jeg den het). Den dårlige boken er visstnok av en som heter Otto Frisch (eller noe sånt) - det er den eneste hamsterboken de har hos svære Tanum på Karl Johan!
Just det Otto något heter han som skrivit den andra boken och jag tror inte han någonsin haft en hamster :D
Ja det var den otto ett eller annet boken som jeg kjøpte og fulgte. Her koster den 300 kr.
Anne-Hedvig
04-10-2007, 20:56
Ned med Otto!
Risotto, sa lille Otto, og døde.
Ja det var den otto ett eller annet boken som jeg kjøpte og fulgte. Her koster den 300 kr.
TREHUNDRAKRONOR!!!!!! jösses den är inte värd mer än 3 kronor o knappt det!!!
Ned med Otto!
Risotto, sa lille Otto, og døde.
Pott-Otto :)
Anne-Hedvig
04-10-2007, 21:36
He he. Det er en parafrase over en setning i Alexander Kiellands bok 'Gift' - et angrep på datidens latinskole, slutten av 1800-tallet. Helten (eller anti-helten, kanskje) er Lille Marius, som blir helt syk av å pugge latin. Slutter slik: 'Mensa rotunda, sa lille Marius og døde'.
Så lurt.. Det var jo et helt nydelig bilde og da:)
Jeg legger inn dopapir og høy, men sjeldnere og sjeldnere hun får høy da hun tydeligvis ikke er interessert..
Helt enig med deg Åsa, boka til Otto er en skam. Det verste er at det er inntil nylig den eneste boken om hamstere som har funnets på norsk, så den selges overalt, og finnes på alle bibliotek. Tidligere i sommer kom forlaget som gir ut den boken, Cappelen, ut med en ny bok om hamstere, kalt "Hamsteren min". Den er skrevet av Peter Fritzche, som jo, som du kanskje vet, er en litt større autoriet på hamster enn Otto von Frich. Nå har ikke jeg lest hele boken ennå, men den virker langt bedre enn den til Otto. Det eneste jeg virkelig har å sett fingern på så langt er at oversetteren ikke har tatt seg tid til å sette seg inn i uttrykk som brukes på norsk. I Tyskland, der forfatteren er fra, brukes jo fremdeles navnet Djungarisk om vinterhvit dverg, og det navnet brukes også av den norske oversetteren. Det synes jeg er litt dårlig, for hvis oversetteren hadde giddet å undersøke bare bittelitt, så hadde hun funnet ut at Tyskland er omtrent de eneste landet som fremdeles bruker det uttrykket.
Er også enig i at Hamsterlopaedia er en genial bok. Som jeg skrev i bokanmeldelsen på Bokkilden, så er det bibelen om hamstere i mine øyne. Jeg bruker den boken mye, og skulle så gjerne ønske den kunne oversettes til norsk, fremfor det tullet til Otto von Frisch.
Ja du Lene, denna Otto von Frisch vet nog inte vad som är varken fram eller bak eller upp eller ned på en hamster. Jag har aldrig varit med om en bok med fler faktafel än den boken, helt otroligt!!!
Vi har en bok i Sverige som heter Våra Smådjur som är ganska bra också men innehåller bara lite av varje om de vanligaste smådjuren.
Djungarisk var nog första gången jag hörde nu :D Här i Sverige säger de Sibirisk respektive Vintervit *ler* om den vintervita.
Ja Hamster Lopaedian skulle jag också vilja ha översatt till svenska, det är ju inte alla som är så svängda i engelska tyvärr.
Har lest den som heter Hamsteren Min og synes den er velig veldig bra. Masse fakta og legges frem på en måte så man får oversikt og skjønner hva som er viktig. Avfeier alle myter om hamsterens behov for vitamintilskudd, hamstervatt og saltstein osv. Jeg lånte den på biblioteket (alle de andre bøkene med hamster på så ut som de var fra 70-tallet en gang, og da er jeg generelt skeptisk), men kommer nok til å måtte kjøpe den for å ha. Også låne bort til mamma om hun til slutt kjøper hamster til broren min, for innser jo at vi gjorde endel feil med lille Waltus da vi var små.
sunniva12345
12-10-2007, 20:59
Jeg har nettopp kjøpt en engelsk bok som heter Training Your Pet Hamster, jeg synes den var veldig bra.
Det sto f.eks hvordan man lager en do til hamsteren din, hvis du f.eks er blakk for øyeblikket(noe jeg er :azn: ).
Det står også mye man kan lære hamsteren sin, har ikke fått prøvd alt, men holder på å lære hamsteren min å komme til døra, når jeg banker forsiktig på buret :P
Tomma urdiskade smör-askar är perfekta att ha som toalett eller bad, när de går sönder är det bara att kasta dem och ställa dit en ny.
Hamsterungen
11-11-2007, 16:08
Jeg har nettopp kjøpt en engelsk bok som heter Training Your Pet Hamster, jeg synes den var veldig bra.
Det sto f.eks hvordan man lager en do til hamsteren din, hvis du f.eks er blakk for øyeblikket(noe jeg er :azn: ).
Det står også mye man kan lære hamsteren sin, har ikke fått prøvd alt, men holder på å lære hamsteren min å komme til døra, når jeg banker forsiktig på buret :P
Hihi :) Om jeg sier "kom, da! Komme daa!!" så kommer hun :P kjeempesøøt :D