PDA

Se full versjon : introduksjon- ny ørkis, gammelt tema...

Rodentopia
14-02-2009, 16:32
hei.

vet at dette er oppe ganske ofte, men jeg tar det opp likevel.
jeg har en ørkenrotte jente, som mistet kompisen sin i en ulykke.
nå har hun vel vært alene i to uker hvertfall. jeg har vært så heldig å få søsteren hennes, denne gangen en svart, fra de jeg fikk henne fra.
jeg satte den nye i et ferplast reisebur nede i det store akvariet, et 160 liters.

først tok jeg da de som bodde der og satte dem i 70-literen, slik at introduksjonen skulle foregå på et område som var nytt for begge.
den jeg har fra før er rolig og liten av vekst, så jeg var foberedt på at hun skulle få bank. den andre svarte var veldig opphisset og løp rundt men nei!
det var lille brune som var tøffest. jeg lot dem hilse i enda et nytt bur begge var ukjent med, etter å ha byttet på å sette dem vekselvis i reiseburet og i selve akvariet. hvis dere skjønner...

men når jeg satte dem i Ruffy-buret, skjedde det noe rart! den lille løp etter den store, som spratt rett i været og kastet seg på sprinklene og opp på armen min. hun ble bråtam, kan man trygt si.

nå har jeg fortsatt med bytte. ferplastreiseburet er ikke trygt for ørkiser uten oppsyn, så i natt og idag har jeg satt dem ved siden av hverandre, en i det store akvariet og en i ruffy-buret. jeg får bare fortsette å bytte på. de har ikke skadet hverandre, men litt voldsomt var det jo. og de er så kjappe! man må virkelig stå klar for å redde dem. jeg håper veldig at de blir venner. jeg får et lokk til akvariet og samtidig med det en skillevegg.
tror det trengs!

hjelp hjelp, jeg må ha råd og erfaringer! de er vel ti uker nå, omtrent.