Se full versjon : Noen som klarer å se hvilken type Bård er?
Lille Bille
26-01-2009, 23:02
Noen som klarer å se hva han er utifra dette bildet?
http://i43.tinypic.com/rmtkps.jpg
Har prøvd å ta bedre bilde, men med tregt dårlig kamera og hamster med maur i baken, så er ikke det så lett.. *le*
Milhamsterlove
22-03-2009, 12:47
Får han vinterpels?
Marianne S
22-03-2009, 22:12
Ut fra dette bildet er det umulig for meg å se om han er Campbells eller vinterhvit.
Utdrag fra en artikkel jeg har skrevet om temaet:
Hvordan ser man forskjell på artene?
Dessverre er det ganske vanskelig å se forskjell på Vinterhvit dverghamster og Campbell’s dverghamster med mindre du har en av hver foran deg. Problemet med å se forskjell på artene gjelder kun villfargede individer. En vinterhvit dverghamster har tre striper, den svarte ryggstripen pluss en mørk stripe på hver side (der magepelsen møter ryggpelsen). Campbell’s dverghamstere har ikke noen tydelig stripe på sidene, men de kan likevel se ut som de har det, siden den lyse magepelsen møter den mørke ryggpelsen akkurat der. Ryggstripen er bredest og tydeligst på vinterhvite dverghamstere.
Når villfargede vinterhvite dverghamstere skifter til vinterpels, blir de nesten helt hvite, men stripene synes fortsatt. I fangenskap er det ikke alle vinterhvite dverghamstere som skifter til vinterpels, og det er heller ingen fast regel for hvilken årstid de kan skifte pels. Det vanligste er at de skifter til vinterpels og tilbake igjen til normalpelsen en gang i løpet av livet, og dette skjer som regel når hamsteren er 2-3 måneder gammel. Campbell’s dverghamstere skifter ikke til hvit vinterpels.
Den vinterhvite dverghamsteren er litt mindre enn Campbell’s dverghamster, og den vinterhvite har litt mer kompakt kropp og noe tjukkere pels i forhold til Campbell’s. Øynene til en vinterhvit dverghamster er litt større, og ørene er ikke så tydelige og utstående sammenlignet med en Campbell’s. Villfargen til en vinterhvit dverghamster er litt mørkere enn villfargen til en Campbell’s, og fargen er noe mer gråaktig sammenlignet med Campbell’s, som har et svakt brunskjær i pelsen.
Når man kan se på begge hamsterartene samtidig, skal det gå noenlunde greit å skille dem fra hverandre for en som har litt erfaring. Det er mye vanskeligere hvis man bare har en av dem, eller enda verre, bare et bilde av en av dem.
Kanskje dette kan hjelpe deg til å finne ut av spørsmålet?
Hvis du kan klare å ta bilde av ham på et hvitt underlag, f eks et håndkle, vil det være enklere å se fargene hans. For å få ham til å sitte stille lenge nok til å ta bilde, kan du legge et par godbiter rundt på håndkleet, det pleier å gjøre susen.
Lille Bille
01-04-2009, 10:49
Hei:)
Bildet er desverre dårlig ja, men han er ingen enkel sak å ta bilde av*le*
Fant en side: http://russiskdverghamster.piczo.com/?g=50042744&cr=6
Utifra denne siden er han ganske typisk campbell. Narvestad ser ut som vinterhvit med campbell nese. At Bård og er hybrid uten at jeg ser det er det jo så klart en sjangs for i og med at han er dyrebutikk hamster. Bård ser litt anderledes ut på bildene enn han egentlig er.. I virkeligheten ser han typisk campbell ut, mens på noen av bildene kan han ligne vinterhvit. Er vel vinkelen de er tatt i eller noe..
Ligger noen flere bilder av han på Narvestad tråden min, men tror ikke de heller er så gode å se noe på desverre..
Det bildet som ligger her var det mest tydelige bildet jeg hadde av han da. Han er en aldri så liten linselus som plutselig sitter på linsa:p hehehe..