PDA

Se full versjon : Hva er lurt å ha i huset til ørkenrotter

Nancy
25-01-2009, 02:56
hei,
vi har fått oss to ørkenrotter og da lurer jeg på om huset kan fylles på samme måte som til hamstere? Hamsterene våres har dopapir i husene sine. Jg har gitt ørkenrottene høy i deres hus, men har mest lyst å gi de dopapir.

linejnta
02-02-2009, 09:46
Jeg gir mine både høy og dopapir! Høy i massevis, men dette blir for det meste blandet i flisen, mens dopapiret blir dratt ned i redet og bygget seng av antar jeg :) Så gi de begge deler! Men husk, kun ubleket dopapir! 1st-price siner er billige og ublekede, så det får de mye av her :)

Lene
02-02-2009, 15:26
Japp, her også går det i både høy og dopapir. Høyet har jo dobbelfunksjon, det er nødvendig for fordøyelsen, men det som er til overs er jo fint å bygge ting med. Dopapir er helt ypperlig redemateriale. Vi deler det ikke opp for dem en gang, vi. Vi gir dem omtrent en halvfull dorull, helt vanlig opprullet, og så deler de og styrer med den som de vil. Da har de også noe å gjøre.

Som Line sier, billigste dopapiret er stort sett det som egner seg best til gnagere. I grunn bare plusser med det: Billig for oss, bra for miljøet for det er resirkulert, ubleket og uparfymert, og bare fryd og gammen :D

Nancy
07-02-2009, 23:17
bruker dopapir til de og dt liker de veldig godt. de får også litt høy i buret. Noen som har tips om gode måter å få de tam på? vi prøver å kose litt med de hver dag, men ser ikke så stor forskjell siden vi kjøpte de... Har vel hatt de i ca 2-3 uker...

linejnta
11-02-2009, 13:19
Tååååålmodighet er svaret... De må ofte bli trygge på sitt nye bosted og alt av lyder/lukter osv før det er trygge nok til å stole på deg :)
Men så lenge du håndterer de pent og bruker mye godbiter over tid så blir de tammere ogtammere :)

Men vær tålmodig, det er ikke gjort på 2-3 uker, kanskje ikke på 2-3 mnd en gang, men det kommer sikkert an på individet :)

Nancy
13-02-2009, 22:50
har prøvd å gi de masse forskjellig fra ja-mat listen, men de liker svært lite. Puffet ris e vel det som har falt i smak så langt. de har også begynt å bli intr i hånden våres når vi tar den ned i buret deres:)

MulletOgMixel
12-08-2009, 11:34
Jeg begynte med ørkenrotte-mat, men det spiste ikke de no' av. Så prøvde jeg med Degus-mat og det elsker dem.

Jeg har lest i en bok at ørkenrotter ikke skal ha for mye mat med olje i seg, som solsikkefrø. Også skal de ikke få for mye grønt. Også er det viktig og ikke bytte en mattypde er blitt vant til.

Det du kan ha i buret er for eksempel en liten rund trestubbe og et par hus. Ørkenrotter klarer å underholde seg selv. Du burde også ha et hjørne med masse sagflis som dem kan sove og grave i.;):D

Lene
12-08-2009, 18:16
Oi, beklager her, Mullet, men her var det mye å rette på.

Først, degusmat er ikke egnet for ørkenrotter. De kommer fra en helt annen verdensdel enn ørkenrottene, og har et helt annet næringsbehov. De trenger f.eks. langt mer fiber enn ørkisene, og mindre fett og proteiner. Ved å gi degusmat, så vil ørkenrottene dine bli feilernærte, og i verste fall kan de få alvorlig forstoppelse av så mye fiber. Du sier dine ørkenrotter ikke spiste ørkismat, men hvor lenge lot du dem prøve? De aller færreste dyr vil sulte seg selv i hjel, så de vil spise det de får. Men om du absolutt ikke vil gi dem mat spesielt egnet ørkenrotter, så bytt i hvertfall til hamstermat, som er mye nærmere ørkenrottenes næringsbehov. Plukk bare ut en del solsikkefrø og nøtter, da hamstermat ofte innholder mer av dette enn ørkenrottene har godt av.

Så synes jeg du bør slutte med å si at ørkenrotter ikke trenger så mye, at de underholder seg selv. Ja, de gjør det, men de må jo få noe å underholde seg med. For lite ting de kan holde på med kan føre til atferdsforstyrrelser, og kjedsomhet kan fort bli til slåssing. De trenger også ting å gnage på, for tennene deres vokser hele livet, og må brukes daglig for å ikke bli for lange. Ørkenrotter trives best med mye å drive med, og de elsker å ominnrede. Med kun et par ting i buret blir det fort kjedelig. Man bør dekke det meste av bunnen med leker og hus, og det går også an å bygge i høyden, forutsatt at man sørger for sikkerheten. Masse spon og høy er en nødvendighet, og man bør fylle minst 10 cm opp med bunnmateriale.

MulletOgMixel
13-08-2009, 21:07
Jeg har snakket med flere ansatte i forskjellige dyrebutikker og alle sier at degus mat går an å bruke.

Lene
13-08-2009, 22:30
Nå er ikke akkurat dyrebutikkansatte de mest troverdige når det gjelder kunnskap om spesielt smågnagere. Dessverre. De burde være det, men de er det alt, alt for sjelden. Du kan jo se selv, fremfor å ta mitt ord på det. Her er innholdsfortegnelsene fra Prestige sine fôr, som regnes som blant det beste:

Ørkenrotte:

Crude protein 16 %
Crude fat 4,5 %
Crude ash 5 %
Crude fibre 8 %
Calcium 0,7 %

Og så degus:

Crude protein 14%
Crude fat 3 %
Crude ash 7 %
Crude fibre 15 %
Calcium 1,1 %

Og til slutt hamster:

Crude protein 16 %
Crude fat 9 %
Crude ash 4 %
Crude fibre 6 %
Calcium 0,6 %

Hvillen synes du ligner mest på ørkenrottematen?
Som sagt, så inneholder hamstermat for mye fett for ørkenrotter, men det kan man enkelt minske selv ved å fjerne en del av solsikkefrøene og nøttene.