PDA

Se full versjon : Bunnstrø

Nusseliten
07-12-2008, 10:24
Jeg har overtatt to ørkenrotter i går.
Vet egentlig ikke så mye om de enda. Men har fått med meg at de liker å bo i akvarium. Jeg tok å flytta over fisk eg hadde i 70literen og vaska og ordna det. fylte det med kutterspon halveeis. Delte av akvariumet i to med et kaninhus på høykant for å få plass til hjul. Hehe hjul ja, det er nedgarvd av spon i dag.

Lurer på om jeg kan ha i halvt og halvt av blomsterjord og kutterspon?

Jeg ser ikke at de han laget noen ganger i sponet. De har bare flytta på det. Vet de liker å lage ganger så man må få til noe annet enn sponet.

PÅ forhånd takk

Nusseliten
07-12-2008, 22:04
Ingen som har prøvd matjord til ørkenrotter??

Rodentopia
21-01-2009, 20:50
Ingen som har prøvd matjord til ørkenrotter??

jeg skal prøve torv til mine, og se hva de sier. tror det blir bra.
jeg skal prøve med litt forskjellig. flis og torv er jo billig, men flis er ofte støvete og med treoljer som inneholder toksiner (giftstoffer).
bare så sabla irriterende at det ikke finnes bra strø i store digre poser til en rimelig penge. jeg skal også prøve finkornet sand til dem.

Lene
21-01-2009, 20:58
Det eneste med torv er vel at det kan inneholde bakterier. Jeg aner i grunn ikke så mye om torv, men om det kan inneholde bakterier eller sopp, så må det desinfiseres først. Bortsett fra det, så kan jeg ikke se noe galt i det. Hva er torven laget av, forresten?

Rodentopia
23-01-2009, 18:19
inneholder torv mer bakterier enn høy og annen strø?

torv er jo jord, med mye struktur hvis du skjønner. den er veldig tørr. god å grave i:)
ren muldjord er svart og fuktig og næringsrik. på mølla og FK har de også torv med 30 prosent flis. den suger enormt bra.

ren torv suger bedre enn ren flis, men flisa kan jo støve som vi vet, og inneholder treoljer som kan være skadelige når det brukes over tid. derimot isolerer den bra. jeg vet ingen som varmebehandler torv til hest.
må man det hvis det skal brukes til smådyr?