Se full versjon : Å sette sammen to ukjente...
Hei jeg bare lurer på om det går ann å sette sammen to ukjente ørkenrotter av forskjellige skjønn??? En vennine av meg ga meg ørkenrotte hoa si til meg i dag, siden hannen hennes hadde dødd. Hun er 3mnd og er svart og litt hvit fra hake til bryst... Lurer på om det går ann å sette en ny hanne sammen med henne? :roll: For syns det er trist at hun skal være alene når di er flokkdyr :(
Okay nå har jeg enda et spørsmål å stille som jeg håper på at jeg får svar på :|
Når ørkenrottene kom nå i den sammen i den delt bur metoden, og de blir helt ville når de lukter på hverandre. Kommer det til å bli vanskelig å få dem sammen da??? eller roer det seg ned etter et par døyn???
Marianne S
05-10-2008, 05:29
Hvis man skal introdusere en 3 mnd gammel hunn for en ny hann, bør hannen være like gammel eller noe eldre enn henne, og dessuten større enn henne. En liten/ung hann vil etter all sannsynlighet bli totalt "overkjørt" av hunnen, fordi det uansett er hunnen som er sjefen i paret.
Om ørkenrottene som skal føres sammen med delt-bur-metoden kommer til å roe seg ned etter hvert, er vanskelig å vite, men man kan tyde en god del ut av kroppsspråket deres.
Prøver de å angripe hverandre gjennom skillet de har mellom seg, eller virker de bare veldig ivrige ved synet/lukta/lyden av en annen ørkenrotte?
Virker de nervøse, redde, aggressive?
Sover de en del, eller virker det som de aldri klarer å roe seg ned nok til å sove skikkelig?
Prøver de å bryte seg inn til hverandre?
Du må nesten forsøke å finne ut litt om hvordan de oppfører seg overfor hverandre for at jeg skal kunne si noe mer om dette.
de virker som at de har roet seg masse ned fra i går. og når jeg byttet plass på de i dag så fikk de lov til å hilse på hverandre i et kort øyeblikk, og skjedde ikke noen agresivitet mellom de da iallefall, de bare snuset på hverandre og lot hverdandre være i fred... :)
nå når jeg prøvde å sette de sammen så så det ikke så bra ut :( men tror du at det vil gå hvis jeg kommer med et annet eksemplar å setter noen andre ørkiser sammen med hver av dem at det kan gå??? for det er hunnen som angriper her, og ser ut som hun sikter på halen hans hele tia :|