vurderer å kjøpe ørkenrotte.Hvor kosete er de ?
hvor tam blir de ? Hvor mye arbeid er det å passe på dem. Kan man ha en eller må de være flere. Og vet dere noe jeg bør tenke på før jeg kjøper? :P :?
Hmm, skal vi se, begynner med første spørsmål, jeg. Hva de koster, varierer nok litt, men alt fra 50-150 per stk, vil jeg tro. Kjøper du fra en privat avler, så får du nok pris per par.
De blir som regel ikke veldig håndtamme. Jeg pleier å si at ei ørkenrotte kun har to gir; enten sover den, eller så er det full fres overalt :P De har, med andre ord, ikke mye ro i rompa til å sitte stille, verken på hånda eller andre plasser. Men dersom man gir dem sjansen, så blir de tamme nok til å gå opp på hånda for å bli løftet ut, og de biter sjelden. Men kosedyr, det må du ikke forvente :wink:
Ørkenrotter er veldig enkle å holde. De griser minimalt, og har du et stort nok akvarium til dem, så holder det med å vaske en gang i måneden. Mat og vann er jo en selvfølge, og litt fersk mat må de få noen ganger i uken. Og vil du at de skal bli trygge på deg, og stole på deg, så må du selvsagt bruke en del til på å la de bli kjent med deg, og etterhvert holde det ved like.
Ørkiser er sosiale dyr, og derfor avhengig av selskap. Alene blir de sjelden spesielt tamme, og de kan bli så ensomme at de skader seg selv. Så, kort sagt: Skal du ha ørkenrotte, så skaff to!
Ellers vil jeg bare anbefale å lese godt gjennom sidene om ørkenrotter på foreningens hovedsider (klikk på banneret øverst for å komme dit).
takk for at du har svart men jeg har kjøpt meg hamster isteden for ørkenrotte.
:)