Se full versjon : Unger i huset! Trenger litt råd. ( ny tråd)
Hei har fått unger i huset men jeg vet ikke hvor mange det er aller hvor gammle de er bare sånn ca. 3-4 dager tror jeg. Jeg har mora og ungen/ungene i buret som er et 3 etasjes bur, huset ligger i 2 etasje. Men jeg burde vel flytte det ned på bunn, tilfelle de skulle begynne å bevege på seg.
Men er vel ikke så lurt å forstyrre mora eller hva?
Er ny på dette trenger noen råd.
Nelly som hun heter har fått 2 unger. Det er hennes første kull så det er vel normalt med bare 2 stk. Men hun er veldig hyper til tider, klatrer høgt og lavt...er det normal oppførsel på en nybakt mamma?
Hun har vært lenge ute av huset nå, hvor lenge kan hun være fra ungene
Hun kan være fra ungene en god stund så lenge de er mette og har det varmt og godt i reiret.
Morens oppførsel varierer fra hamster til hamster, men det er ikke uvanlig at hun stresser rundt i buret slik du beskriver.
Det er ikke anbefalt å ha unger i sprinkelbur, hamstervatt eller i et bur med mange leker og plasser å sette seg fast eller falle ned. Du burde fjerne alle leker og ekstra klatreplasser/etasjer i buret så du ikke risikerer at ungene skader seg. Ligger ungene i hamsterull eller lignende er det desverre en risiko for at ungene kan ha skadet seg. Ikke rør ungene eller selve reiret før de er to uker gamle, hvis du får lukt fra fingrene dine inn i reiret/på ungene kan moren spise ungene.
Håper det var til litt hjelp :)