Se full versjon : Degus ?
er det noen som vet noe om deguser? :? har kanskje tenkt og kjøpe meg to(vet at det må vere to for at degusen skal trives) 8)
Jeg vil gjerne vite ting som hvor stort bur de trenger, hva slags mat de spiser, hvor forskjellig er de fra hamstere, hvordan er de å kose med? :?
Leser du engelsk?
http://www.degutopia.co.uk/
Birgitte
17-05-2008, 01:06
Deguser er i likhet med hamster ikke noe kosete dyr. De er sosiale, men de skal stort sett løpe rundt på hele deg. Tror ikke de er så anderledes en rotter, innbiller meg at det er nesten samme greia.
Rotter er kjempekosete. Jeg leste et sted at degus oppfører seg som ekorn.
Leo Querer
17-05-2008, 22:51
Moren min har hatt rotter, og de er sånne som du kan holde fra første dagen og som du kan ha med i lomma på skolen osv. .. (vet ikke om det er så veeldig lurt, men det går hvertfall ann med erfaring fra hva mamma har gjort :P)
Jeg, min mening, tror kanskje rotter er et ''bedre'' valg hvis du vil ha et dyr du kan kose med som er enkle og håndtere.
Men som sagt, det er min mening. :)
Veldig enig med Leo Querer. Vil ikke anbefale Degus som kosedyr. Rotter er veldig kosete og er derfor et bedre valg.
Hvis du ser nedover på denne siden står det endel om degus :
http://n-less.net/weblog/index.php?option=com_content&view=article&id=6:degus&catid=11:dyr&Itemid=30
EliseKathinka
23-05-2008, 20:36
Venninna mi hadde deguser, de ble aldri tam pga, de bet og sånt. Så hun måtte gi de bort fordi hun ble så lei av det maset :|
De sloss også en del. Jeg vil ikke anbefale deguser etter hva jeg har opplevd :P
Hvis en er tålmodig kan de blir tamme, men det har selvfølgelig også litt med gemytt å gjøre.
jeg liker at dere svarer på spørsmålene mine :) jeg vurderer og kjøpe rotte 8)
Marianne S
24-05-2008, 19:58
Degus krever vanligvis mye oppmerksomhet for å bli skikkelig tamme, og de liker best å løpe rundt og utforske framfor å sitte stille.
Man bør absolutt kjøpe fra privatperson eller eventuelt dyrebutikk som har kjøpt dyrene fra privat oppdrett.
Deguser er ganske like ørkenrotter når det gjelder atferd, men det krever vanligvis noe mer tålmodighet å få deguser tamme.
Deguser er rene vegetarianere, noe ørkenrotter, hamstere og rotter IKKE er.