PDA

Se full versjon : nykål

miranda
12-04-2008, 19:08
Kan hamstre spise det i små mengder?? Jeg har også lagt inn noen bjørkegreiner til josefine og speedy...men josefine skal jo føde om tre dager,gjør vel ikke noe om hun har noen greiner der...iallefall ikke så lenge ungene er i bolet vel?? åsså var det en ting til,på dyrebutikken sa de att jeg kunne gi hamsteren RÅ kyllingfile,men det kan da umuligt stemme,for det kan det jo være mye bakterier,så lenge det ikke er kokt vel :o ..eller??

M_S_S
12-04-2008, 19:24
rå kyllingfile høres veldig skummel ut. det kan jo i værstefall inneholde salmonella og sånt. det er jo iværtfal ikke bra for mennesker å spise rå kylling å det kan da ikke være så sunt for hamstere heller.

heidiii
12-04-2008, 20:08
Nei, kylling bør være kokt. Rått biffkjøtt/karbonadedeig er ok, men ikke kylling.

Nykål, det er det litt delte meninger om. Jeg mener kål går i små mengder, og som et unntak.

Elise
12-04-2008, 22:07
Jeg fikk min første gnager for 9 år siden, da var det en vanlig oppfattning om at gnagere skulle ikke ha kål pga at det gir diare og kan gi luft i magen.
Det var samme oppfattning på smådyrklinikken jeg jobbet på.

Man bør ikke gi kokt eller stekt mat til gnagere.
Rå kylling er et klart nei fra meg også.

Jeg ville tatt kvistene ut av buret. Ungene er så små og sårbare så man skal unngå alt som på noen måte kan skade dem. De begynner også tidlig å hamstre. Spisse småkvister/fliser høres skummelt ut med tanke på kinnposene.

miranda
12-04-2008, 22:14
Ja...det var akkurat det jeg tenkte på elise..for josefine kan vel også evt dra det med til bolet..nei tror jeg skal fjerne de,,NÅ!! Tror heller ikke det er så bra for josefine og stå på det rommet jeg har flyttet henne til..er knappe 17grader på kveldstid! For jeg må ha døren igjen om natten
...mens det på dagtid er vel atten grader!! Minsten ligger der inne så døren er igjen etter åtte på kvelden! hmm...hva gjør jeg,var jo for att hun skulle få komme på en rolig plass før og etter fødsel att jeg flyttet henne :roll: Men det står jo på ja maten her att du kan gi kokt kylling :o

Elise
12-04-2008, 22:23
hvis du bare koker den i rent vann går det sikkert greit. Men det må være ren kylling.
Hovedregelen er at mat som er kokt, stekt, sprøytet eller behandlet på andre måter skal man unngå. Det med koking og steking er nok med tanke på at det ofte er krydret, marinert eller brukt olje/fett i maten.

Sånn generelt er man skeptisk til kylling fordi alle kyllinger man kjøper i Norge er utsatt for sterke veksthormoner og mye sykdom. Foret de spiser inneholder stoffer som tuller med kyllingens normale anatomi og biologi, og får dem bl.a. til å vokse i dobbelt tempo, som igjen skader kyllingens beinbyggning og fører til store smerter gjennom hele dens korte liv. De stoffene de blir utsatt for kan neppe være bra å få i seg.
Salmonella ble jo også nevnt. Og så kommer det vanlige argumentet med de bakteriene rått kjøtt kan komme i kontakt med under produksjon.