Se full versjon : Grunnleggende utstyr, alle hamsterarter
Vil gjerne ha noen innspill og refleksjoner fra dere hamstereiere om hva dere mener den grunnleggende standarden for en hamster skal være.
Kanskje vi får innført en ny standard hvis vi får skrevet/redigert en bok eller to.
Hva mener dere er grunnleggende hamsterutstyr?
Hva må et basic hamsterbur inneholde?
Når man kjøper en hamster, hva skal man kjøpe inn? (mat, vitaminer, mineraler og strø medregnet)
Er det noen forskjeller på "den grunnleggende hamsterpakken" fra art til art?
Er det noen arter som trenger noe speiselt/skiller seg ut?
Hvordan skal standarden for hamsterene være på en dyrebutikk? bur utstyr mat osv.
Andre ting som er viktig å få med?
Leo Querer
08-04-2008, 08:59
Jeg tror det er viktig å ha et passe stort bur hvor hamsteren kan bevege seg rundt i uansett..
Ang. leker, så mener jeg at løpehjulet burde settes inn etter hvert, da mitt hamster har blitt avhengig virker det som :p
Før du skaffer deg hamster, kjøp bur og alt du skal ha i det.
Jeg mener at det IKKE er nødvendig med ekstra vitamintilsettninger i vann og mat hvis hamsteret har et balansert kosthold og får grønt fôr i tillegg til tørrfôret. Med mindre hamsteret har vitamin og mineral mangel da ;)
Jeg tror, men er ikke sikker, at gullhamster(syrisk hamster) er den roligste. Det kommer jo også helt ann på personligheten fra hamster til hamster.
Jeg tror at gullhamstere egner seg bedre enn dverghamstere for nybegynnere.
Her er det jeg har skrevet på dverghamstersiden:
Grunnleggende utstyr:
- Et romslig bur hamsteren ikke kan klare å komme seg ut av på egenhånd. Flatemål burde være minst på rundt 50x30 cm. Mellomrom mellom bursprinklene må ikke overskride 1 cm.
- Ei stødig matskål i porselen eller rustfritt stål
- Ei drikkeflaske som rommer minst 50 cl.
- Et hus, uten bunn, hamsteren kan sove/gjemme seg i
- En eller annen form for leker/underholdning i buret (løpehjul, tuneller, stiger/ting og klatre på/gjemme seg under osv)
- Spon til å ha i bunnen av buret for å hindre lukt, og fukt, og at pelsen til hamsteren skitnes til.
- Ufarget, uparfymert do- eller tørkepapir (i strimler) eller tøystrimler som det ikke går tråder av til å ha i sovehuset. Hamsterull/bomull/vatt anbefales ikke pga det høye antallet dødsulykker blant hamstere der hamsterull har vært innvolvert. NB! Aldri bruk hamsterull til unger eller gravide hamstere. Ungene kan sette seg fast og bli alvorlig skadet eller kveles.
Hva mener dere er grunnleggende hamsterutstyr?
- Bur som er stort nok, og har plass til både det nødvendige og lek.
- Drikkeflaske eller vannskål.
- Matskål eller egnede steder å strø mat rundt i buret for å etterlikne ville tilstander.
- Hus eller andre former for skjulesteder i buret
- En variert samling med leker (eks. løpehjul, klatreleker, huler/rør)
- En form for sandkasse (mener dverger bør ha dette i hvert fall av og til)
- Noe å gnage på, enten om det er gangestein, treleker, kvister, kjeks e.a.
- Reisebur
Synes også at do er svært nyttig, både for meg men også fordi det lar hamsteren beholde lukta si i buret lenger før jeg må vaske det.
Når man kjøper en hamster, hva skal man kjøpe inn? (mat, vitaminer, mineraler og strø medregnet)
Spon
Et godt og balansert fôr
(Evt. hjul og leker, men mye kan man lage selv. Hus kan også lages selv)
Er det noen forskjeller på "den grunnleggende hamsterpakken" fra art til art?
Det virker som om dverger flest har et større behov for å grave og lage tunneler, så det må tas hensyn til.
Hvordan skal standarden for hamsterene være på en dyrebutikk? bur utstyr mat osv.
- Godt renhold. Tissestrø fjernes hver dag
- Rikelig med spon
- Hamsterblanding framfor felles gnagerblanding
- Matskål, vannflaske
- Leker og ting å aktivisere seg med. Hjul bør kanskje unngås i dyrebutikken.
- Hus eller andre former for skjulesteder
- Noe å gnage på
Hamstere er forskjellig når det gjelder hva de liker å gjøre, så når man kjøper /lager leker er det fint å ta utgangspunkt i hva en ser hamsteren pleier å gjøre både i buret og utenfor.
Et grundig og godt svar, heidi. Du har så rett :)
Birgitte
08-04-2008, 15:01
Hamstere er forskjellig når det gjelder hva de liker å gjøre, så når man kjøper /lager leker er det fint å ta utgangspunkt i hva en ser hamsteren pleier å gjøre både i buret og utenfor.
Helt enig med deg der! Det kan være lurt å la hamsteren bli kjent i buret sitt før man setter inn for mye leker, ihvertfall hjul. De er så forskjellige, eks: Gulliver elsker rør, Betty er mer skeptisk.
ja, nettopp! Og det med dverger er ganske så sant, de er helt ville på grave-fronten!
Malin-94
02-11-2008, 15:25
Mine hamstrer har forskellige meninger om leker,
Rudi er ikke interisert i hjul i det hele tatt, men hun elsker å grave og klatre.
Alex springer i hjulet sitt nesten hele tiden når han er våken, men Kendra liker huler, hun elsker også å løpe i ballen sin :D