Se full versjon : Det ultimate hamsterfôr
Rodentopia
16-03-2007, 18:28
som medlem i norsk tamrotteforening kan man kjøpe rottepellets av meget god kvalitet (samt støvfritt strø). er det tjangs for en lignende nettbutikk her? har man mulighet til å få tak i skikkelig pellets av lab-kvalitet, eller kan man evt bruke rottepellets og tilsette mer grønnsaker?
såvidt jeg vet er hamstere oblivat omnivore, som oversatt kan bety nesten omnivore...rotter og mus skal ha altmuligmat, marsvin og kaniner er rene veggiser og må desuten ha høy som hovedfor, mens våre venner hamstere og ørkenrotter skal ha overveiende vegetabils mat. likevel tar de insekter nå og da, eller hvorfor ikke kattemat? altså: hva er best som hovedfor til hamstere?
av de kommerse dyrebutikktypene tror jeg at prestige er sånn halvbra, mens vitakraft er litt bedre. eller er jeg på bærtur? care pluss (gamle krokant) virker veldig bra, den de har rotter er i alle fall super- men akk så dyr. hva er deres erfaringer med hamstermat?
ZakuraRabbit
16-03-2007, 19:22
Jeg bruker vanligvis prestige hamster nature til min hamster (for øyeblikket har jeg en mix av vitapol og prestige crispy) og det syns jeg fungerer bra :) Nå har jeg ikke prøvd så mange forskjellige fortyper da (4 egentlig :lipsrsealed: Nature og crisp-foret fra prestige (har intrykk av at Nature-foret er bedre) og to typer vitapol jeg ikke er helt sikker på (inneholder mange fargesprakende biter, aroma colour har flere farger, noe jeg finner mistenkelig, derfor vil jeg nok ikke kjøpe dette foret i framtida enda hamsteren ser ut til å ha det bra med foret)
Temari spiser det meste i hamsterblandinga si, men etter at jeg begynte å blande inn Crispy er det noen cornflakes-lignende biter hun ikke spiser.
Sammen med den vanlige hamstermaten får hun av og til hundekjeks, egg, banan (er med i Nature-foret, men det er tomt så hun får attåt) johannesbrød, kokt potet og gulrot-biter som snacks.
Pellets syns jeg høres ut som en bra ide. Jeg bruker kaninpellets til kaninene mine og det er ganske smart siden de ikke kan velge ut biter (noe Temari gjør for tiden med Crispy-foret)
Vet av to pellets-lignende for til hamster. Det ene er fra vitacraft(tror jeg?) og det andre er fra Prestige (også for mus) men har aldri prøvd disse.
Astrid98
16-07-2011, 11:50
Complete er ganske bra, de har også helt like biter, så hamsteren velger ikke bort noe. Men det går jo å lage sin egen for blanding. Mange som gjør det :-)
babirusas
16-07-2011, 14:33
Jeg sverger til Hamster Complete fra Prestige. Dette likner kattemat og inneholder godt med proteiner. Eneste er at posene er både små og dyre. Når jeg har 4 1/2 hamstere (fire syriske og en kinesisk) jeg må mate forsvinner en liten pose fort. Kunne godt tenkt meg en større pakning, på tre kilo eller noe. I tillegg får hamsterne grønnsaker og noen knotter med hundemat ca annenhver dag.
Astrid98
16-07-2011, 18:59
Spesiel hundemat?? Vi har en hund, og föret hannes ligner på complete. Men er det noe viktig hvilken hundemat det er?
babirusas
17-07-2011, 14:03
Jeg gir dem Royal Canin, til middels voksen hund. Så lenge det er dyr kvalitetsmat er det nok bra. Valpefór inneholder mer proteiner.
Astrid98
17-07-2011, 15:16
De va dyrelege mat :-) godt nok for hamster?? :-)
babirusas
17-07-2011, 15:25
Ja det vil jeg tro, men gi bare en knott hver dag i begynnelsen :)