Se full versjon : L`amie - pearl?
Carmelita
27-02-2007, 14:53
Jeg har vært litt usikker på hvilken farge L`amie er. Hun er hvit, med en grå ål fra hode og til halen, grå rund snuten og litt grå på den ene siden av rompa.
http://images-032.cdn.piczo.com/p3/img/i128373393_36804_3.jpg
Er hun pearl eller har hun bare den perioden som hun er hvit? Hun har vært sånn helt siden jeg kjøpte henne 2. desember 2006.
Skjønne, lille nurket da :D
Det ser ut til at hun er Pearl, ja. De pleier ikke å ha det typiske mønsteret når de har vinterpels, da pleier det hvite å dekke over bl.a. ryggstripen. Dessuten så ville hun ha skiftet tilbake innen nå, siden det har gått 3 mnd. Så jeg tror vi kan fastslå at hun er Pearl, og jeg tror ganske sikkert at hun er Sapphire Pearl. Flott frøken!
Carmelita
28-02-2007, 00:12
Tusen takk :) Syns selv hun er søteste hamsteret :D Og så er hu så sinnsykt klumsete og komisk i væremåte :lol:
Hva vil Sapphire Pearl gå ut på egentlig?
Hihi, de er noen herlige småtasser, og mye mer personlighet enn en skulle tro ut fra størrelsen. :lol:
Vinterhvite dverger kommer i to farger, enten villfargen, som er gråbrun med svart ryggstripe, eller Sapphire (Safir), som er lysere gråblå med mørkere gråblå ryggstripe. Pearl er ikke en farge, men et mønster som legger seg på en måte over den opprinnelige fargen til hamsteren. Og Pearl kan legge seg utenpå både villfargen og Sapphire, og lager da enten Villfarget Pearl eller Sapphire pearl. Den villfargede Pearl har mørkere ryggstripe og ansiktsfarge med litt brunskjær i, mens Sapphire Pearl har lysere ryggstripe som går mer mot blått, og mer blåskjær i fjeset.
Ble dette forståelig?
Carmelita
28-02-2007, 12:17
Jeg skjønte :wink:
Carmelita var agouti mottled(eller noe sånt). Vil det da si at hun var agouti og så legger mottled seg over den opprinnelige fargen?
Marianne S
03-03-2007, 14:43
Mottled er en tegning som kommer i tillegg til grunnfargen/pelsfargen, ja.
Du kan lese mer om farger og tegninger på hjemmesidene til Svenska Hamsterföreningen. De har kommet mye lengre enn oss i Norge med avl på Campbell's.
Campbell's farger:
http://www.hamsterforeningen.com/dvargfarg.asp?typ=1
Campbell's tegninger:
http://www.hamsterforeningen.com/dvargteckning.asp
Carmelita
28-03-2007, 19:40
Oj. Jeg hadde glemt å si takk. Så ... takk for hjelpen :)
Farger og mønstre - vinterhvit
Den vinterhvite dverghamsteren har bare to fargetyper og to typer mønster. Den finnes i kombinasjonene agouti, sapphire, agouti pearl, sapphire pearl og de nye kombinasjonene agouti imperial og sapphire imperial.
Det er viktig å skille mellom navn på farge og navn på mønster.
Pearl, for eksempel, er navn på et mønster, ikke en farge.
Agouti er et eksempel på navn på en fage.
Hvis du har en hamster i fargen agouti og mønsteret pearl kalles denne kombinasjonen for agouti pearl.
Mønster:
Pearl (perle)
Hårene har en mørkere farget tupp, som regel grå, og lyse hårrøtter, helst hvite.
Dette gir et inntrykk av en lys farge med tynt lag ”skimmer” i en annen farge over.
Hamsteren har en mørkere stripe midt på ryggen, lengden og tydeligheten kan variere.
Ansiktet, ørene og/eller flankene har også gjerne mørkere farge.
Noen refererer til mønstertypen pearl som platinum (platina). Dette er helt feil da pearl er en type mønster og platinum er en type farge.
Imperial (keiserlig)
Dette er et nytt mønster som er avlet frem. Denne type mønster er enda ikke kommet til Europa. Det gir en nesten helt hvit mage og lysere pels på sidene. Det kan forekomme områder med lysere pels i pelsen på ryggen også.
Farger:
Agouti/Normal
Villfarget. En anelse mørkere og mer gråaktig enn hos campbell.
Har de originale tegningene. Hårrøttene er mørkere enn tuppen av hårene, magen er offwhite, ryggen har en mørk ryggstripe, som går fra nakke eller snute til nede på ryggen eller helt til halen. Langs sidene er det tre buer med litt mørkere farge som separerer fargen på ryggen og den lysere fargen på magen.
Sorte øyne og grå ører.
Sapphire (safir)
En lysere variant av agouti.
Pelsen har lyse lillagrå tupper og mørkere grå røtter. Den har en mørk ryggstripe og veldig lys grå - hvit mage.
Den har de samme tre, mørkere buene på sidene som agouti.
Øynene er sorte og ørene er mørk grå.
Bildeeksempler:
http://russiskdverghamster.piczo.com/?g=49986899&cr=6